Suck... fildelning IGEN.

Bara en kort splash om fildelningsdebatten här:

Läs Gary Willis blogg här:
garywillis.com/blog/ för han artikulerar det förbaskat mycket bättre än mig, men tycker i stort sett likadant. Jag har ingen aning om vem denna Gary är, förutom att jag förstår att han spelar basgitarr, men det är nästan bara ett plus. Han beskriver nämligen verkligheten för den stora majoriteten skivinspelande yrkesmusiker runtom i världen - inte Mick Jaggers, Metallicas eller Princes verklighet.

Jag vet att jag tjatar, men... jag bryr mig väl egentligen inte så skitmycket om fildelare eller fildelning, men jag retar mig utav bara tusan på Piratpartiet och liknande trista tomtar. It's just personal. De är inte bara mer irriterande än en svärm getingar en dag på stranden - de har dessutom fel, är snåla, och har alltför stor influens på gemene man.

Kram på er, pussgurkor!

M

Kommentarer
Postat av: Fredrika

Kan du peka ut vilka av Piratpartiets politiska ställningstaganden gällande fundamental rätt till privatliv för ett skydd av demokratins grundpelare, skydd av upphovsrätten och avskaffande av patent, som enligt dig är felaktiga, och hur?

Om du inte känner till Piratpartiets politik tillräckligt ordentligt för att kunna bemöta deras politik, så finns deras principprogram här, det är väldigt lättläst och enkelt att förstå.

http://www.piratpartiet.se/principer

Jag utgår ifrån att du inte hör till dom som tillskriver Piratpartiet åsikter dom egentligen inte har, och argumenetar emot politik som inte förs.

Det finns tyvärr en del oinsatta som gör det, varvid man blir tvungen att först upplysa dom om vad Piratpartiet egentligen vill, innan man kan debattera deras politik, men när dom väl insett det, så är det många som ändrar sig och håller med.

Jag ser fram emot ditt svar, även om jag inte riktigt förstår vad som skulle var snålt i Piratpartiets politik?

2008-03-08 @ 13:07:49
Postat av: Audi A3 Sportback 2.0T Quattro -07

Jag är inte snål. Jag är mycket en mycket generös person. Dessutom är jag Piratpartist. Störde jag din inskränkta syn? Ursäkta i så fall.

2008-03-08 @ 20:16:10
Postat av: Omalm

Det här är en urtrist diskussion som jag skall försöka att inte återkomma till, eftersom jag inte orkar lägga mer tid på den.

Men ett genmäle skall ni naturligtvis få, Fredrika och Audi-människan.

Bygger inte en del av Piratpartiets program på att det skall vara fullt lagligt att sprida, i obegränsad mängd, andras inspelade verk? "Utan kommersiella intressen" eller något i den stilen, förvisso, men likväl fri spridning. Stämmer inte det? Ni kallar det spridning av kultur, jag kallar det för något som liknar stöld i ganska stor grad.

Kultur är ingen rättighet. Vill man inte betala för musik ska man inte ha musiken heller. Vill man ha musik, men inte vill betala för den anser jag det snålt. Det är min åsikt. Jag vet att det inte är er.

Och du är säkert en jättegenerös person på alla möjliga sätt, du med den trevliga bilen. Men betala för musik tycks du inte vilja. I rest my case.

Postat av: SimonRosenqvist

Jag har för mig att när fotografin gjorde sitt intåg så oroades vissa byggnadsherrar för att värdet på deras skapelser skulle minska, detta då folk skulle se dem på bilder istället för att besöka dem. Stöld.

Är det stöld om jag spelar in en låt av en känd artist på mitt piano? Om jag gör egen text? Om jag mixar den med en annan låt och sedan säljer den?

Oavsett vad man anser om upphovsrätten är det tråkigt att debatten inte kan föras i rimliga termer, istället för att bli pajkastande med ord som stöld och kultur.

Det finns en tydlig intressekonflikt, med en yrkesgrupp som antingen är utdöende eller blir tvungen att förändra sin affärsmodell. Här behövs det sansade diskussioner kring hur sådana affärsmodeller kan komma fungera, och om ett eventuellt statligt stöd bör komma ifråga.

I dessa frågorna tycker jag Piratpartiet har ett bra kompromissförslag, och därför, bland annat, är jag medlem i partiet.

Tack.
Simon

2008-03-08 @ 23:27:22
URL: http://www.piratpartiet.se
Postat av: Omalm

Jo, och branschen var livrädda när kassettbanden kom också. Jag känner till historian.

Seriöst - jag har klargjort min ståndpunkt i detta fall, och har ingen lust att diskutera desto mer. Helt enkelt för att jag tycker att det är tråkigt. Jag kommer inte att övertyga er Piratpartister, och ni kommer inte att övertyga mig. Helt enkelt för att vi antagligen kommer från två ganska olika världar. That's life.

Iallafall:
nej, det är inte stöld om du spelar in en egen version av någon annans låt. Däremot om du ger ut den i kommersiella sammanhang utan att ge credit till låtskrivaren. Om du gör egen text eller använder delar av den spelar inte heller någon roll. Om du har använt någon annans verk så skall denne ha erkännande. Men det här vet du redan, eller hur?

Men visst, det finns gränser. Jag tycker inte egentligen att man behöver ersätta Bob Dylan för att man samplat ett virvelslag från någon liveskiva. Fast var drar man gränsen?

Äh, nu blir det så där tråkigt igen.

2008-03-08 @ 23:48:11
URL: http://omalm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback