Store Tores Greatest Hit

Härom veckan insåg jag att jag hade ett stort hål i min bokhylla som bara var tvunget att fyllas. Viktigare än Strindberg, angelägnare än Hemingway, mer bildande än Norman Mailer, roligare än Kinky Friedman.

Jag saknade nämligen Tore Wretmans stänkare "Svensk Husmanskost" med helt underbara illustrationer av Slas.

Tack, Akademibokhandeln för snabb leverans och vettiga priser. Nu ska jag utsätta mina nära och kära för sillpudding, fläsklägg och smörgåsbord så det stänker om det.

Men annars, någon som kan rekommendera en bra bok om vin?

Kommentarer
Postat av: Det goda livet.

Gratulerar! Du har köpt en av de bästa kokböcker som någonsin skrivits. Författaren Torgny Lindgren har benämnt den som en av endast två böcker i svensk 1900-talslitteratur som kommer lämna ett bestående avtryck i historien. Mitt första exemplar, inköpt på rea i början av 80-talet, har har jag vårdat ömt genom åren. Nu står även nytrycket i kökets bokhylla.

Du frågar efter en bok om vin. Jag rekommenderar "En värld av vin" av Mikael Mölstad som ett referensverk och Vin-Gastronomi av Michel Jamais om konsten att kombinera mat och vin.

I mitt tycke är boken om mat och vin i kombination ett måste för mat och dryckesintresserade, långt viktigare och intressantare än jätteluntan från Mölstad.

PS. Kanske Tores recept på gubbröra kan smaka så här i påsktider? DS.

Postat av: chops

En bok om vin? Kvinnor av Bukowski.

2008-03-25 @ 01:54:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback