Nostalgiflipp

Jag är inte nostalgisk för fem öre. Allt prat om att det var bättre förr gör mig sjuk i magen. Det enda som var bättre förr, och då endast under en sjuårsperiod i mitten av sjuttiotalet, var virveltrumljudet på musikinspelningar. Jag kan sträcka mig till att medge att vädret var snäppet jämnare och hushållselen billigare. Men bättre? Hur då, menar du?

 
Just nu propagerar sentimentala bakåtsträvare i min hemstad Luleå för att det s.k. Fritz Ohlsson-huset skall sparas. Byggherrar och bostadsbolag vill riva byggnaden för att uppföra ett större hus, där ett köpcentrum skall samsas med hyres- och bostadsrätter. Bring it on, säger jag. Ska vi spara en ful, grå fasad enbart för att den råkar fronta det enda huset längs Storgatan byggt innan 1965? För att en handfull tråkmånsar fått för sig att kåken representerar någon bättre, svunnen storhetstid, när luleåborna var lyckliga, sunda och förnuftiga?


Har dessa människor någonsin sett hur det ser ut inuti byggnaden, bortsett från juvelerarbutikens pråliga 50-talsinredning? Jag har sett det, och det är en trist, sliten syn. Det är inte bara färg som flagar och fogar som behöver åtgärdas där inne. Betongen vittrar, balkar förfaller, och fukt släpps in i trapphus och utrymmen.  Vi kan bygga tusan så mycket bättre, varmare och snyggare idag än vad vi kunde i början av 1900-talet. Man skulle väl aldrig behålla en gammal rostig Skoda från 1979 bara för att man haft den länge. Man skulle väl aldrig inbilla sig att denna Skoda på något sätt skulle vara bättre än de bilar, till och med de Skoda, som byggs idag. Den må se charmig ut, men i verkligheten är den mest skit.

 

Samma trista argument framförs av Björsbyborna som motsätter sig att kommunen vill bygga villor i området mellan Sinksundet och Björsbyn.

”Det är gammal skog!” Skitbra. Dags att avverka, med andra ord. Låt oss bygga hus av virket.

”Det finns fornlämningar!” Enligt vem? Bara för att en sten har en urgröpning innebär det inte att Olof Skötkonung suttit och rabblat västgötalagarna på den.

”Man förstör naturskön omgivning!” Skog, alltså. Hela det här jävla länet består av skog. Era träd är inte intressantare än andra. Er lilla avkrok ser ut som vilken norrlandsby som helst. Världen rör på sig och det måste ni också göra.


Om något kan göras bättre med moderna medel, låt oss göra det bättre. Om folk vill köpa hus, låt oss bygga dem. Om det kräver att vi måste förädla lokal skog, som det som även kallas, so be it. Om det innebär att en gammal, ful, grå betongfasad med tillhörande förfallen byggnad rivs för att ge plats för någonting nytt, fräscht och välbyggt – vad är problemet? 

Nostalgi är av ondo. Sentimentalitet är av ondo. Att blicka bakåt är av ondo. Jag vet att min syn på världen är lite svartvit, det medger jag. Men för mig är det ungefär samma sak att hävda gamla byggnaders existensrätt enbart på grund av ålder, som att propagera för aga i skolan eftersom det var så förr, ”och inte tog vi skada av det”.


Seriöst, jag tycker att vi ska riva hela skiten. Avverka all skog. Inse vilka fantastiska vyer och öppna landskap vi skulle få. Och vilken mobil-, parabol- och WiFi-täckning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback