Översatt till engelska heter det 'tool'

Varenda människa med någorlunda hum och tingens tillstånd inser, efter bara en lyssning, att skaparen till förra årets vederjävliga sommarhit "Boten Anna" är ett tvättäkta miffo. Jonas Altberg, som ju kallar sig för Basshunter när han gör skitdålig shuffleeuro, medverkade igår i Svenska Dagbladet och satte betyg på potentiella sommarhits. Det står ganska klart att Altberg inte har någon musiksmak whatsoever, men det trodde man ju å andra sidan inte heller. Det som är intressant är några av de fullkomligt idiotiska kommentarerna han gör.

Här följer några av mina personliga favoriter:

[om Markoolios "Ingen sommar utan reggae"]
Jag hörde den första gången i en taxi. Jag fick dricksa chauffören 100 spänn för att höja (Vilken pappskalle! Helt sensationellt pantat! - Skribentens kommentar). Högtalarna bara skorrade, rutorna var nere, vi satt och sjöng med. Det var riktigt ballt. Titeln är så sann! Jag har en skiva där jag har mixat ihop mina 20 bästa reggaelåtar. Varje sommar tar jag med den ner till Tylösand och spelar i min superfeta boomblaster som jag har köpt i Tyskland. Den tar typ 22 batterier och håller i kanske tre timmar. Sänker man basen håller den i fem.
[Han ger låten 5 av 6 i betyg]

[om Fridas "Dunka mig (gul och blå)]
Jag har rätt bra koll på reggae. Min senaste favorit är från 2005, Blue Lagoons Break my stride, annars gillar jag bara gamla grejer. Inner Circle, Robin Cook, 90-tal. Detta är helt i nivå med det, en potentiell klassiker.
[6 av 6 i betyg. Med en sådan näsa för talang kanske han kan bli Sveriges motsvarighet till den legendariska talangscouten John Hammond.]

[om Måns Zelmerlöws "(Work of Art) Da Vinci)"]
Skön låt, bra brakes. Men det här ska vara sommarhits à la Basshunter ? och det är det inte.
[2 av 6 i betyg. Han, Basshunter, har alltså spikat den definitiva formeln för hur en sommarhit skall skrivas. Och den ska innehålla shufflebeats, neanderthalarkorkad robotsång och en låtuppbyggnad som går ut på att versen låter exakt som refrängen, och så går det runt runt runt runt runt tills man trillar. Altberg borde undervisa i komposition på Kungliga Musikhögskolan. Det störda är att om man skulle föreslå det för honom skulle han säkert ta det på allvar.]

I rest my case. I rest my case så hårt att jag nästan vomerar.

Kommentarer
Postat av: El Puppo Grande

Ryker möjligheterna till övernattning på lördag om jag försiktigt antar att det är John Hammond du menar...?

2007-06-10 @ 02:49:11
Postat av: Mats Ömalm

Naturligtvis är det John. Lite bakom flötet. Läste recensionen av Strokes-krullots soloalbum för inte så länge sedan så det måste ha fastnat på något sätt. John förstås.
Lördag tror jag skall vara grönt om vi inte bestämmer oss för att göra Satter osäkert, vi har inte riktigt bestämt oss. Det är ett tag sedan vi var där, och sedan ska vi ju go west veckan efter.

Postat av: teg

gillar även hans kommentar om umbrella:
Jonas Altberg: Det är en grymt bra låt. Men nu är det Jonas Altberg du frågar, och vi vet alla vem jag är: den galna killen som gör hard dance. En låt är en hit när man inser att ens kompisar, eller man själv, sjunger på den utan att tänka på det. Det gör jag inte med Umbrella.

2007-08-12 @ 18:23:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback