En snigel på Harrys öga

Jag har alltid ansett att 70- och 80-talisterna är landets gnälligaste, girigaste och mest irriterande åldersgrupp. Pensionärer ska man inte hacka på. Om de är sura och lite gnissliga så fair enough - de har rätt till det. 60-talisterna är mest clueless. De fick genomlida yuppieeran, A Flock of Seagulls och Ulf Adelsohn, och är således lite ärrade och slitna. Kidsen är skitjobbiga men de är just kids och därför får man ha överseende med dem. Mina föräldrar är 40- och 50-talister och ni vet ju hur föräldrar är: lite töntiga, lite mossiga, men i grund och botten ganska sköna och vettiga. De har å andra sidan haft det ganska jäkla bra de senaste 25 åren, varför minsta pip om orättvisor ter sig ganska ogint.
   Men så har vi ju som sagt dessa förbaskade skithögar i segmentet 25-35 år. Maken till lata, avundsjuka, högervridna paranoiker får man leta efter. De vill inte arbeta, men är ändå fullkomligt övertygade om att de kan göra ditt jobb bättre. Om du säger att du röstar på sossarna kallar de dig för en korkad, bakåtsträvande kommunist. Om du gillar Reinfeldt tycker de att han är en vek tönt som borde vrida åt tumskruvarna hårdare. Och att de skulle kunna göra hans jobb bättre. Dessutom är alla andra antingen ute efter att göra deras tillvaro sur eller att försämra något i det dagliga livet på pin tji. Av anledningen att alla andra är avundsjuka på dem för att de skulle kunna göra alla andras jobb bättre. Fast det är alltid någon som motarbetar dem.

Jag är fortfarande av denna åsikt, men de senaste veckorna har en ny, mer definierad, grupp glidit upp i Gnälltoppen. Nämligen en grupp som, iallafall i Norrbotten, alltid varit fredade från kritik: metallarna i allmänhet och gruvarbetarna i synnerhet. Efter att ha tagit del av den pågående avtalsdiskussionen kan jag bara ta mig för pannan när jag hör hur det låter. De här överbetalda skitstövlarna har mage att klaga över en tioprocentig löneökning över tre år, som dessutom ligger utöver den individuella löneökning de allra flesta har rätt att förhandla sig till. Det här är män och gubbar som redan har en grundlön på tjugofemtusen i månaden och uppåt. Det är ungefär den reella löneökning jag har fått över sju år. Och jag har lägre grundlön än så.

Det är ju de här praktarslena som pratar om solidaritet, rättvisa och "arbetarrörelsen". Vilken arbetarrörelse?Tänk om de skulle kunna stoppa sina pengar där munnen är och visa lite solidaritet med de som de facto jobbar hårdare än dem men tjänar långt mindre: kvinnorna inom vård, omsorg och skola. Jag har jobbat i gruvan under en kort period, och jag vet precis hur det går till. Nio av tio "arbetare" spenderar större delen av dagen med att köra bil och/eller trycka på knappar. Någon här och där har ett väldigt fysiskt arbete, men betalas också därefter. Jag har också legat på sjukhus en längre period och sett hur personalstyrkan där, till största delen bestående av kvinnor, sliter häcken av sig för löner som en nyanställd metallare skulle snyta sig och fisa på.

Jag har stor respekt för gruvfacket och Harry Rantakyrö, men de senaste veckorna har jag bara velat lägga en snigel på hans öga. Deras solidaritet är värd skit, om du frågar mig.

Kommentarer
Postat av: El Puppo Grande

Ja, herregud...80-talet var bisarrt!

Pastellfärgade & midjekorta kavajer med axelvaddar tjocka nog att stoppa både en kryssningsrobot & Alice Timander spöas endast av gate-virvlar med en rymdklang som skulle skänka Göran Perssons självgodhet mindervärdeskomplex...viva los 90's!

2007-03-21 @ 19:55:51
Postat av: Mats Ömalm

Jag gillar verkligen det faktum att någon på fullt allvar tyckte att det var OK att ha måsvingefrisyr, att Tygers of Pan Tang var ett godtagbart bandnamn, och att det japanska kamikazemönstret var skitcoolt att ha tryckt tvärs över linnet.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback