Arbetets söner

Sverige upprörs över förra statsministern Göran Perssons uppdrag för PR-byrån JKL. Det anses vara ytterst opassande att en person med hans bakgrund arbetar med lobbyism, vilket förvisso har en vettig förankring. Samtidigt har ju Persson tydligt markerat att han inte kommer att konsultera i direkt politiska frågor, och han kommer heller inte att ta några uppdrag för Socialdemokraterna. Så vad är då problemet, undrar jag? 

Persson har inte suttit i regeringen på ett halvår, och när han tillträder sin tjänst hos JKL kommer han att ha varit politiskt entledigad i nästan ett helt år. Hur lång karens skall en f.d. politiker egentligen ha? Eller är problemet att han ger sig in i kommunikationsbranschen? Jag tror att det finns en outtalad åsikt inom rörelsen om att "sosse, bliv vid din läst". Andra irriterade sig redan när Persson skulle bli storbonde i Sörmland, så det vette fan vad man som f.d. partiledare och minister egentligen skall få göra.

Skall han fortsättningsvis bara få ta jobb som arbetarrörelsen sanktionerar, som till exempel murare, lastbilschaufför eller undersköterska? Och ärligt, vem anställer en gammal gubbe med taskig höft och med en buffels rykte? Persson är en lysande retoriker, en god debattör och har en lång erfarenhet av politik, media och näringsliv. Jag tror han kommer att göra ett superjobb.

Nej, jag säger som Carl Bildt lite snipigt kommenterade saken: det är väl kul att grabben får ett jobb.

En annan som är på väg mot nya horisonter är "komikern" och radioprataren Özz Nujen. Han arbetar idag med programmet "Vakna" på radiokanalen The Voice, som sedan april i år dessutom sänds vardagsmorgnar på Kanal 5 . Först nu har han förstått att han arbetar för en kommersiell kanal som finansieras av annonsörer. Han är inte förtjust i det, och skall därför sluta, eftersom han anser att det förstör hans trovärdighet.
- The Voice säger att de vill ha innehåll, men jag tror inte att de är mogna för det, säger Özz till
Dagens Media.

Jag tror att The Voice anställde Özz för att slippa innehåll. Maken till osammanhängande, urtrist och tjockskalligt babbel får man leta efter. Jag började nästan lyssna på reklamradio när Özz Nujen jobbade för P3s morgonprogram. Nu kan jag nästan tänka mig att börja lyssna på The Voice, eftersom jag vet att Özz skall sluta.

Min kompis Mats L och min mor har påpekat att jag ofta är lite negativ i mina inlägg. För att råda bot på det tänkte jag nu skriva om något som jag blir glad över:

Äh, jag kom inte på något.

Kommentarer
Postat av: Stormats

Jag sa inte att du var negativ. Jag sa att du var gnällig.
Major difference.

2007-05-10 @ 16:13:06
Postat av: El Puppo Grande

Jepp..."gnällig" är ordet!

I övrigt undrar jag om Persson inte blivit omslagspojke för samma firma som kläckte den bedårande "Hej, jag heter Göran!"-kampanjen, där riksbuffeln förstulet skelade in i kameran samtidigt som han sög på skalmarna till sina skärskådningshjälpmedel? Kan ha fel, men...

2007-05-10 @ 22:26:00
Postat av: teg

jag tycker göran borde göra reklam för solglasögon. tänk er bilden med honom i ett par ray ben i motljus. bilden publiceras i alla livsstilsmagasin och i team sportias tidning.
carl bildt är kvick. retoriskt geni. orädd. rik.

2007-08-12 @ 18:30:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback