Eller förresten...

... jag kom att tänka på en liten grej som jag som hastigast vill kommentera.

Folk förundras, förvånas och förfäras över att Umeås fotbollsess Marta - av media kallad 'världens bästa fotbollsspelare', och hur ballt är inte det? - i sitt nya kontrakt med klubben får hundratusen spänn i månaden. Det är lite mer än vad våra stadsråd tjänar, och 25% mindre än vad statsministern drar ihop. Mycket stålars, javisst, men inte så mycket att jag egentligen höjer på ögonbrynen. Jag menar, om hon nu är Världens Bästa Fotbollsspelare måste det ju nästan ses som ett reapris, ett riktigt klipp.

Jämför med vissa Chelseaspelare som tjänar nästan två miljoner i veckan. 2.000.000:-/vecka. Smaka på det. Det är mer än hundra miljoner om året. Om jag har tur så kommer jag att tjäna lite mindre än 10 miljoner under hela mitt yrkesverksamma liv. För Carvalho är det fikapengar. Och då är han ändå lååååångt ifrån att vara Världens Bästa Fotbollsspelare.

Och vad tjänar exempelvis Kalmar FF:s skyttekung César Santin i månaden? Jag har ingen aning, men jag menar: det finns säkert flera manliga allsvenska lirare som tjänar fett mycket mer än Marta. Fast då bryr man sig mindre.

Jag har svårt att tänka mig att en kvinna skulle vara mest välbetald inom svensk fotboll. Kvinnor, som ju skall vara tacksamma att vi inte kedjar fast dem vid spisen längre. Och för att de har rösträtt.

Kommentarer
Postat av: teg

svarta dessutom!

2007-11-06 @ 19:38:25
Postat av: Omalm

Och invandrade! Och tveksamt integrerade! Sådan fräckhet!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback