En ökning är en minskning
Musikbranschen ojar sig över tappade intäkter och ökad fildelning igen. Det börjar bli ett mantra, en ursäkt för att slippa ta itu med grundproblemet: att folk inte har lust att betala för dåliga produkter. Jag har halvt om halvt snuddat vid detta ämne i ett tidigare inlägg, men faktum är att framförallt i år har det mestadels släppts usla, ointressanta och mediokra skivor.
Ökningen för digital musikförsäljning har b a r a ökat med 21% under årets första halva, meddelar Grammofonleverantörernas förening idag. Tidigare år har man noterat ökningar i storleksordningen 300% och liknande. Nyhetens behag, skulle man kunna säga. En ökning med 21% är inte illa, skulle man också kunna säga. Men skivbranschen är inte nöjda, utan skyller på fildelning och andra långsökta förklaringar. Och får det hela till en minskning istället, i och med att det säljs färre fysiska singlar och album.
Citat av Marie Nilsson, vd Mediavision (SvD):
- Kanske har det inte varit så många stora releaser från skivbranschen under perioden. Det är för tidigt att säga att det bromsats upp, det kan gå stötvis.
Nej, gubbar och gummor - problemet är för det första att ni bara släpper s k i t. För det andra måste ni erbjuda mervärde, t.ex. en extra disk med videor och extramaterial i samband med att (insert vilken avdankad artist som helst) släpper ett samlingsalbum. Eller något motsvarande när ni lanserar en ny artist eller nytt material från en etablerad artist. Kanske roliga prylar och grejer för de som faktiskt köper digitalt. Men ni är för snåla, för giriga, för korkade och för inskränkta för att prova detta. Det är därför ni kommer att dö, och det vet ni.
Läs mer på Svenskan, denna outtömliga källa av riktiga nyheter, och Sveriges enda läsvärda dagstidning.
Ökningen för digital musikförsäljning har b a r a ökat med 21% under årets första halva, meddelar Grammofonleverantörernas förening idag. Tidigare år har man noterat ökningar i storleksordningen 300% och liknande. Nyhetens behag, skulle man kunna säga. En ökning med 21% är inte illa, skulle man också kunna säga. Men skivbranschen är inte nöjda, utan skyller på fildelning och andra långsökta förklaringar. Och får det hela till en minskning istället, i och med att det säljs färre fysiska singlar och album.
Citat av Marie Nilsson, vd Mediavision (SvD):
- Kanske har det inte varit så många stora releaser från skivbranschen under perioden. Det är för tidigt att säga att det bromsats upp, det kan gå stötvis.
Nej, gubbar och gummor - problemet är för det första att ni bara släpper s k i t. För det andra måste ni erbjuda mervärde, t.ex. en extra disk med videor och extramaterial i samband med att (insert vilken avdankad artist som helst) släpper ett samlingsalbum. Eller något motsvarande när ni lanserar en ny artist eller nytt material från en etablerad artist. Kanske roliga prylar och grejer för de som faktiskt köper digitalt. Men ni är för snåla, för giriga, för korkade och för inskränkta för att prova detta. Det är därför ni kommer att dö, och det vet ni.
Läs mer på Svenskan, denna outtömliga källa av riktiga nyheter, och Sveriges enda läsvärda dagstidning.
Kommentarer
Postat av: Henrik Pontén
Väl talat!
Postat av: Urban
Satsa era pengar istället på att stödja den åtalade fildelaren i Linköping. Gå till http://fildelaren.phpnet.us
Postat av: Omalm
Uhm, varför det? Jag har egna utgifter.
Trackback