Ingen fandango för Fisher

Snubben som spelade orgel på Procol Harums superhit "A Whiter Shade of Pale", Matthew Fisher, har legat i en långvarig rättstvist med sångaren Gary Brooker. Det har naturligtvis handlat om att Fisher velat ha royalties för sina insatser. Nu har en brittisk domstol dömt till Brookers fördel istället, och Fisher blir således utan royalties även i fortsättningen.
   Det ligger ju nära till hands att tro att Fisher är pank och behöver stålar, och att Brooker är girig och inte vill dela med sig. Tvister såsom dessa brukar i regel handla om ungefär just det. Om det är så eller inte kan jag förstås inte uttala mig om, eftersom jag inte har någon aning om hur turerna har gått i målet.

Däremot grunnar jag på en grej:

Är inte det där orgelriffet egentligen Bachs "Air" eller minns jag galet? Rent tekniskt är det ju inte Brooker som har skrivit hela låten heller.

"Domstolen medgav att Fishers karaktäristiska orgelspel bidrog till låtens framgång, men nekade honom ändå royaltyersättning",
skriver DN.

Jag skulle vilja säga att det är Bachs karaktäristiska harmonier som främst bidragit till låtens framgång.

Kommentarer
Postat av: Buster

Spelade nyligen den låten (A whiter shade of pale) på gitarr för en utvecklingsstörd som BARA lyssnar på klassiskt. Han kände igen låten mycket väl. Case closed! :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback