Sex, fildelning, triphop, grisar och "Tvålen"

Alla media i hela världen, och bland dem vårat Svenska Dagblad, skriver om att en hittills okänd sexfilm med Jimi Hendrix har dykt upp på marknaden. Den 45 minuter långa filmen skall enligt snuskmånglarna Vivid Entertainment vara autentisk.

Jag vet inte. Min hustru visade mig de korta klipp som TMZ.com har lagt ut, och vi tycker båda att det ser ganska fejkat ut. Faktum är att Hendrix ansikte ser inklippt ut. Men vi får väl se - rockstjärnorna på den tiden var väl knappast klyftigare än dagens puckon.

***

Istället för att hålla på och dutta här och där och stämma folk till höger och vänster kan väl Ifpi haka på Stim som ju faktiskt kommer med lite konstruktiva idéer. "Organisationen vill sätta sig i samma rum som internetleverantörerna och diskutera möjligheterna till att skapa ett nätabonnemang som gör det lagligt att ladda ned" skriver Anne Lindén i dagens DN.

"Fildelningsdiskussionen håller så sakteliga på att lämna sandlådestadiet. Gott och ont, mitt och ditt, pirater och antipirater är inte så särdeles intressanta utgångspunkter för debatt.

För vägen framåt handlar inte om ett avskaffande av upphovsrätten på nätet. Snarare om tillägg till befintliga ramverk, om licensieringar, kanske mindre påslag på befintliga avgifter. Det behövs möjligen inte byggas så mycket ny juridik, inte rivas så väldigt heller."


Kanske skulle vi då, om förslaget fick någon sorts verkan och blev reellt, slippa höra gnäll och svepande omskrivningar från folk som inte hittar något viktigare att engagera sig för än fildelning. Typ P*r*tp*rt**t... host host.

Oj, nu var jag där i maskburken och rotade igen...

***

"Ska vi inte göra ett knäck på triphop", frågar Johan Reborgs mobbade karaktär Cesar i "Percy Tårar", under en tidsperiod när triphop är gårdagens nyheter och ungefär det ohippaste man kan bry sig om.

I spetsen för musikgenren, hack i häl på Massive Attack, fanns förstås Portishead, som för mig framstår som sinnebilden av triphop. Tricky fanns i och för sig (och tycktes aldrig riktigt ta sig ur den triphopska tvångströjan), men Beth Gibbons och hennes anhang utgjorde för mig en ärketyp. Långsamma, pårökta beats och en filmisk stämning, toppat av Gibbons svävande röst - Mancini och Morricone möter Dr Dre ungefär - är så nära en ordboksförklaring man kan komma.

Sydsvenskan hyllar gruppens nya skiva "Third", och får till och med en hårdnackad triphopallergiker som mig att bli sugen. Kanske har Portishead frigjort sig från gamla genreföreställningar, eller så är det bara jag som har kommit fram till dem till slut. En snabb provlyssning gör mig iallafall väldigt nyfiken, framförallt krautgroovesen i "We Carry On".

Har någon vanlig människa hört den? Är den något att ha?

***

Helsingborgs Dagblad knäcker, via TT Spektra, den helt fantastiska nyheten att Pink Floyd-basisten Roger Waters två våningar höga och uppblåsbara gris har försvunnit!

"Grisen sågs sväva iväg under slutnumret av Waters konsert vid festivalen öster om Los Angeles", skriver tidningen, som också berättar att en hittelön på knappt 60.000 kronor utlovas till den som ser till att grisen återbördas till sin ägare.

Jag älskar sådana här nyheter. Åh, det gör mig så otroligt glad att få höra att en av tidernas mest uppblåsta egon poetiskt nog blir av med sin uppblåsbara gris. Vad mer kan man säga?

***

Slutligen vill jag önska er en trevlig valborgsmässoafton, och lämna er med lite information om Fredrik Reinfeldt som ni kanske inte redan visste!

Reinfeldts farfars farfar gjorde karriär som cirkuskannibal och Reinfeldt själv har varit flitig studentspexare med shower som "Dumheter från TT". Han gillar Toto, Tolkien och George W Bush.

Han kallades "Raffe" i lumpen, "Tvålen" av SSU, "Rajraj" och "Chefen" av medarbetarna. Under sin svensexa anfölls han av narkotikapoliser. Han är inte medlem i Svenska kyrkan.
(Källa: makthavare.se)

Om ni undrar varför vissa saker står i fetstil så kan ni ju fundera på det en stund, och kommer ni fortfarande inte på något så är det bara att höra av sig.

Fridens liljor,

M


Kommentarer
Postat av: El Puppo Grande

Hmm...måste erkänna att hela mitt hittills sammanlagda sexliv är ungefär lika långt som den där filmen, men så har jag ju också tillbringat större delen av mitt liv bogserandes Fendergitarrer & magerlagda yngre släktingar...;I

2008-04-30 @ 21:38:32
Postat av: chops

Jag laddade ned nya Portishead och recenserade den sedan så att andra skulle kunna betala för den om de tror att de gillar den efter min recension. Jag gav den en femma.

2008-05-02 @ 21:26:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback