Spridda skurar

Dagens Media berättar att 42 procent av landets bloggläsare tycker att reklam sänker trovärdigheten för den aktuella bloggen. Jag lovar och svär att annonsen som återfinns nedanför detta inlägg inte har ett skvatt med mig att göra. Faktum är att, oavsett vad den omväxlande bannerreklamen visar, så är jag emot den. Okategoriskt emot den. Ena stunden handlar den om trosor. Jag är starkt emot försäljning och bruk av trosor. Nästa besökare kanske får se en annons för en tidskrift om trädgårdskötsel. Naturligtvis tar jag avstånd från all sorts trädgårdsskötsel.

Bara så att ni vet!

***

Lars Norén släpper en bok vilken sekund som helst. I ett teve-uttalande häromdagen sade han att det värsta som skulle kunna hända vore att han sårade någon med sina ord. I en välskriven artikel i Fokus återberättas dock följande citat från boken:

»Jag är så besviken på Stefans manipulationer att inte ens hans sons död får mig att tycka om honom.«
(Om regissören Stefan Larsson)

»Det är som att ta hand om ett sjukt oälskat barn med viktproblem.«
(Om Jan Malmsjö)

Lars, jag tror att det värsta kommer att hända. You just have to live with it.

Men jag är sjukt sugen på att läsa boken!

***

Vårdstrejken har, inte oväntat, fått både ris och ros från olika håll. Arbetsgivarna kallar den samhällsfarlig, och fackförbundet IF Metall tycker att sjuksköterskorna inte ska vänta sig liknande nivåer som industrin. Bara för att. I allmänhet tycks många andra fackförbund vara negativt, eller åtminstone avvaktande, inställda till strejken. Likaså de flesta politiska partierna. Socialdemokraterna låtsas som vanligt att de i sak stödjer strejken, men att blah blah blah floskel floskel floskel. I själva verket har de egen majoritet i de flesta av landets landsting och skulle kunna höja sjuksköterskornas löner imorgon, eller förra året, eller för fem år sedan. De har dock ingen lust till det. Klart å betart. Och överlag hörs det väldigt lite från övrig vänster i frågan.

Vänsterpartiet i Örebro län säger sig dock stödja strejken till fullo. I en inlaga i ETC:s nätupplaga skriver man bland annat att man "vill höja lönerna i kvinnodominerade yrken och stödjer därför Vårdförbundet i kampen för rättvisa löner."

Jag hoppas att syrrorna får lite plus i kassan. Jag som på ytterst nära håll har sett hur mycket de sliter, och hur otroligt viktiga de är i organisationen, kan inte annat än ställa mig bakom deras krav. Skit i inflationen och det där. Om landets landstingspolitiker skulle hoppa över sina arvodeshöjningar fanns det kanske lite utrymme för löneutveckling för en underbetald akademikergrupp, utan nämnvärd nationalekonomisk påverkan.

Tack för mig, tack för idag, slut för idag.

M

Kommentarer
Postat av: Monstret

Hahah, rolig och klok och välformulerad. Som ett kinderägg.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback