En 25-årig skräckupplevelse

Michael Jacksons "Thriller" fyller 25 år i år, och det har sannerligen uppmärksammats i en mängd medier. DNs recensent Martin Nyström är helt begeistrad, och använder uttryck som "osannolik", "underbart" och "enastående". Det är ju förstås hans personliga åsikt, smak och tycke och kan som sådant inte ifrågasättas - det är ju som att ifrågasätta varför någon gillar bananer. Själv är jag dock inte av samma mening.

Jag lyssnade faktiskt på "Thriller" för inte så länge sedan, och det första jag slogs av var hur illa albumet har åldrats. Quincy Jones produktion är tidstypisk på helt fel sätt, och arrangemangen är bombastiska på gränsen till outhärdliga. Jacksons tjut, stön och grymtningar har alltid stört mig, och har tyvärr anammats av yngre artister som Ne-Yo och Chris Brown också. Nämnda attribut gör att "Thriller" för mig känns som en musikalisk motsvarighet till stentvättade jeans med läderkilar vid låren. Eller kulörta skinnvästar med axelvaddar. Helt enkelt för mycket av fel saker.

Däremot älskar jag The Jacksons. Och Janet Jacksons "Velvet Rope". Och Jermaine Jacksons "Erucu". Och lite grann, faktiskt, Michaels solodebut "Off The Wall".

Men "Thriller", nej. Jag kan räkna upp betydligt fräschare och mer välbevarade 25-åringar.

Kommentarer
Postat av: Stormats

Jag håller med till hundra procent. Jag gjorde faktiskt samma försök med thriller för en tid sedan och var tvungen att konstatera att den var i stort sett olyssningsbar. Det är dock värt att notera herr Jacksons dåliga inflytande på irriterande gitarrister, se bara hur det gick för Van Halen (mest på det personliga planet), Slash(G'n'r verkar ju inte ha varit riktigt bra kompisar efter black and white) och Steve Stevens(nu var iofs hans karriär i kraftig nedförsbacke redan då men du fattar vad jag menar).
Eller när hörde du nått från Jennifer Batten senast?

2008-02-20 @ 09:23:30
Postat av: Omalm

Haha... Jennifer Batten. Sist jag hörde av henne så kompade hon Jeff Beck. Och det är kanske 10 år sedan.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback