Det är det här jag kallar kärlek

image28

I anledning av Charlotte Perellis välförtjänta schlagerseger igår (och Bobby Ljunggrens
låtskrivartriumf) tänkte jag göra ett snabbt schlagerrelaterat inlägg.

Vilka är era absoluta schlagerfavoriter genom åren? Själv är jag vansinnigt förtjust i flera av Lasse Holms låtsmiden. I min mening är han helt oöverträffad i antal riktiga örhängen, en till synes outtömlig källa av snajdiga melodier och solklara hookar. Maken till schlagerförfattare finns nog inte idag, inte ens herr Ljunggren.

To prove my point:

"E' De' Det Här Du Kallar Kärlek" sjungen av Holm själv tillsammans med Monica Törnell (vad hände med henne?),
"Växeln Hallå Hallå" med Janne Lucas, "Högt Över Havet" med Arja Saijonmaa och "Bra Vibrationer" med Kikki Danielsson. För att inte tala om, förstås, Carolas "Främling". Ja, du ser ju själv. Schlagerkungen. Klart å betalt!

Och nej - jag är inte ironisk. Jag tycker verkligen att det här är bra låtar, och inbillar mig inte att jag har någon indiecred som i och med detta raseras.

(Fast det är klart: nog lyssnar jag hellre på Prefab Sprout, Neil Young och Big Black än ger mig på Chips och Arvingarna... det här var nog förresten kanske första gången som Chips och Big Black nämns i samma mening!)

Kjamiz, music luvvas.

M

Kommentarer
Postat av: ida

"vill du plocka körsbär i min trädgård" från 1975 är en skön dänga.

2008-03-16 @ 18:10:57
Postat av: Buster

Jag har ju varit inne på detta, hade Bra vibbar och Främling sjungits av andra och på engelska samt andra texter så hade jag ju gillat dem ännu mer.

Postat av: Morsan

Jag visste att din musiksmak skulle mogna så småningom.Välkommen till gänget!

2008-03-16 @ 20:50:49
Postat av: Omalm

Du var bara tvungen, va?

2008-03-16 @ 23:29:51
URL: http://omalm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback