Inte utan min Nokia

Talibanerna i Afghanistan beskrivs ofta, och jag antar med fog, som extrema bakåtsträvare och medeltidsmänniskor. Kvinnor ska skyla sig, hålla käften och låsas in. Männen ska hålla käften inför prästerskapet och odla skägg ner till knäna. Det ska vara kärvt, strikt, omodernt och teknikfientligt.

Helt oberoende av det moderna samhället tycks de dock inte vara.
Idag berättar DN att talibanerna har hotat samtliga mobiloperatörer i landet, varav en är delägd av TeliaSonera, med sabotage och angrepp om de inte stänger av trafiken mellan 17 och 07. Och varför? Jo, för att inte gillar att de utländska styrkorna använder näten för att spåra miliserna.

"Liksom de flesta andra afghaner är talibanerna själva starkt beroende av mobiltrafiken för sina kommunikationer i det svårt krigshärjade landet", skriver TT Spektra.

Så medeltid, javisst, men inte utan min Nokia.

***

Vidare rapporterar man att VF stänger ner bröderna Schulmans blogg efter att de dissat Cicci Renström-Suurna. Jag säger som Fylking: "äntligen!"

Att man har låtit dessa stolpskott breda ut sig så här länge tycker jag är helt otroligt. Varken Alex eller hans bror är roliga, hur mycket folk än hävdar motsatsen. Jag har hittills inte läst något som inte varit späckat av förakt, hybris eller allmän dynga.

Jag utropar inte mig själv som någon profet heller, men jag tar iallafall inte betalt för att snacka skit om folk...

Kommentarer
Postat av: Micke

Med tanke på att folk var dum i huvudet något så djävulskt förr i tiden, så var det riktigt bra producerat. Där satt den.

2008-03-18 @ 15:11:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback