Skit skall skit förbli

DN rapporterar idag att jätten H&M köper Fabric Scandinavien, som bl.a. tillverkar Cheap Monday. Det är ju en match made in heaven! Cheap Monday kommer att komplettera H&M:s befintiliga sortiment på ett ypperligt sätt - lite mer cred, lite mer street, samma låga priser, samma skitdåliga passform, samma storleksambivalens, samma barnarbetare.

Jag har alltid misstänkt att Cheap Monday varit lite halvsunkigt vad gäller kvalitetskontrollen, men fick det bekräftat ganska nyligt, när jag köpte ett till par jeans ur deras lite dyrare (selvage) modellserie. Mitt förra par sitter helt okej, fast är kanske aningen för små för den storlek som står på lappen inuti. Mitt andra par har precis samma storlek och ungefär samma modell, men är lätt två storlekar för stora för mig.

Känns det igen från H&M? Jag tänkte väl det. Mått och storlek skall alltså inte ses som någon exakt vetenskap, utan snarare som ett riktmärke, en rekommendation. Och så ge eller ta några centimeter hit och dit i benlängd och midjeomfång. Jaså, 30/32? Jaaa, men det är ju ungefääär. Weekday eller H&M? Shit the same.

Så jag hoppas att det blir ett lyckligt äktenskap - de är ju så lika varandra. Och förtjänar varandra. Ungefär som Fred och Rosemary West.

Kommentarer
Postat av: Stefan Persson

Du hade alltså kläder från Cheap Monday, misstänker alltså halvsunkig kvalitetskontroll och köper ändå från samma märke?

Låter som en perfekt HM-kund! Det finns uppenbarligen många därute!

2008-03-06 @ 12:42:50
Postat av: Omalm

Nej, men nu missförstår du mig. Nu blir jag ledsen i ögat. Mitt förra par var helt OK, och därför köpte jag ett till. Detta par var däremot inte helt OK. Fattaru? Din lilla rackare där.

Postat av: a

det där med storlekar och hur de överensstämmer med verkligheten eller vad det nu var, jo - tydligen bara ett försäljningsknep. de lite ´finare´ kedjorna (företrädesvis damkläder) kör med det för att lura köparen att tro att de är smalare än de egentligen är. prestigen att komma in i storlek 27 är viktigare än själva utseendet, passformen, priset.

2008-03-06 @ 17:05:49
Postat av: Omalm

Jag tycker att storlekarna verkar vara lite hipp som happ, men jag kan ju bara svara för herrkläderna.

2008-03-06 @ 17:50:23
URL: http://omalm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback