Alltså sjukt, ju: pirater, Engla och DMX

"Det var alltså här det hände" säger programledaren till kameran med en allvarlig min, och gör en svepande gest mot platsen/byggnaden där något alltså har hänt. Alltså. Vad menar berättaren med det ordet, och varför känner han eller hon ett behov att klämma in det? Varför räcker det inte med "det var här det hände"? Finns det tvivel om hur det egentligen förhåller sig, eller är berättaren aningen förundrad över att det inte hände en halv kilometer längre bort?

"Mona Sahlin har ju ett korrupt förflutet", skulle någon kunna säga. Jag, och många med mig, missbrukar/överanvänder ordet ju, men varför gör vi det? Blir påståendet eller argumentationen mindre sann om man tar bort det? Använder vi ju för att liksom gardera oss från att bli emotsagda, som ett sorts bevis får att vår ståndpunkt eller åsikt är den enda sanna och den som inte förstår det ju är fullkomligt dum i huvudet?

Men nog om det.

Det här är helt sjukt:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1224351.svd
Ni vet ju förstås att jag inte är någon superfantast av s.k. illegal fildelning, men de stora filmbolagen tuggar oproportionerligt mycket fradga i detta fall. Till och med en extrem motståndare skulle väl på sin höjd kräva att Pirate Bay stängs ner. Kanske kräva att ägarna straffas med lite dagsböter eller något åt det hållet. Hollywoods skadeståndskrav kan omöjligt vara jämförbart med den eventuella skada som åsamkats.

Det här är också jävligt sjukt: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=767837
Om TV3 eller Kanal 5 hade velat sända Englas begravning hade jag inte höjt på ögonbrynen, men att SVT använder licenspengar för att lägga sig i en fullständig tragedi, med vilken de intet har att göra med, gör mig faktiskt ganska grinig. Som public service-kramare vill jag inte se sådan här snaskig sensationsjournalistik hos SVT. Dessutom tycker jag förstås att man skall lämna familjen ifred. Jag tror inte att de behöver detta.

Slutligen rapporteras det om rapparen DMX, som har kört jättefort och fångats av en fartkamera. Det i sig är egentligen fullkomligt ointressant. Men kolla på bilen:



Det är ju en risig gammal jäkla Chevrolet Nova från 1966! Jag trodde att alla rappare enbart körde sprillans nya kukförlängare. Och så kommer DMX skumpandes i vad som närmast kan beskrivas som en redneckräser. En sådan där som metamfetamintillverkare kör omkring i. Oh well.

Fridens liljor,

M

Kommentarer
Postat av: ua

ja men vad fan, har mamman bett om det för dom väl stå för det. chocktillstånd eller inte, det var deras/hennes förslag och önskan.

2008-05-14 @ 20:52:04
Postat av: Omalm

Nå jo, det kan man ju tycka. Men man kan också tycka att det är snaskigt, sjaskigt och grådaskigt.



Men för all del. Lite tjött är det.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback