The horror! The horror!

Igår slökollade jag lite grann på TV 4:s "Talang 2008" - ni vet, programmet där Peppe Eng är halvt osynlig programledare och Bert Karlsson leker elak på ett synnerligen konstruerat sätt. Tobbe Trollkarl gillar nästan allt, och Sofia Eriksson vill inte såga någon alls. Lite grann så.

Iallafall. Det fick mig att fundera lite på varför jag är så oerhört allergisk mot talangjakter, och svaret lät inte vänta på sig:

Det är barnen.

Jag avskyr de där ungarna. Snutfagra, överstylade 15-åriga killar som skriver egna Gessle-pastischer och grötrimmar som om deras liv berodde på det. Sockersöta småtjejer med sopranröster så ljusa och vassa att de inte bara hyvlar osten, utan rentav pulvriserar den. Klämkäcka, uppklädda, psykopatflinande, små karriärister som har drillats sedan spädbarnsåldern av sina skrupelfria föräldrar, som i sin tur projicerar sina raserade popstjärndrömmar på sina telningar.



Eller så är de Wahlgrenare. Pernillas och Niclas barn - de äro tusenden - är överallt, och sjunger Ted Gärdestad-låtar (i bästa fall) eller, gubevareoss, egenförfattade smurfhits på Skansen inför hundratals applåderande pensionärer. Och de är så käcka och spralliga och drillade och on a path of no return att jag måste slå av teven och dra fem djupa andetag. Varför är de så många, och varför är de överallt?

Vuxenvärlden lär sig heller aldrig. Från Shirley Temple, via Partridge Family och Jackson 5, till Gärdestad och The Pinks (jo, jag är gammal nog att minnas dem), Aaron Carter och vartenda Culkin-syskon, för att landa i nutiden med dess Amy Diamonds och Benjamin Wahlgren... Alla tycker att de är charmiga, och så härligt oskyldiga, och så talangfulla... och det går ofelbart åt helskotta. Nu säger jag inte att Amy eller Benjamin kommer att bli pillerknarkare eller haschare eller psykiskt sjuka - jag säger bara att de inte vill kolla på statistiken. Och framförallt tycks inte deras föräldrar ha gjort det.

Så nej usch vetja. Kan vi inte hålla de minderåriga utanför musik- och mediavärlden, iallafall tills de är gamla nog att fatta sina egna beslut?

Om inte annat så för min skull?

M

Relaterat (eller kanske inte):
SvD.se skriver om Amanda Jenssen. Inget barn förvisso, men ganska irriterande ändå.
SvD.se skriver om en obehaglig operatalang. 13 år gammal. Nasty.

Kommentarer
Postat av: Buster

Jag gillar Drew dock. Både i ET och...ja.

Postat av: Buster

Det där är väl Patrick Ekwall?

2008-05-08 @ 12:01:35
URL: http://myspace.com/deltidsharmonisk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback