Fredrikas kommentar

Signaturen Fredrika, som jag förstår representerar Piratpartiet på något sätt, har skrivit en ohemult lång och utförlig kommentar i anledning av mitt inlägg "Suck... fildelning IGEN". Eftersom den är på tok för lång för att fungera som kommentar så lägger jag upp den här som ett inlägg istället. Den är av förklarliga skäl lite nedkortad, men om någon mot förmodan skulle vilja ha en kopia av den ursprungliga kommentaren är det bara att höra av sig.
   Mina svar står i kursiv text. Härmed avslutar jag f.ö. denna diskussion, och släpper inte igenom några fler kommentarer i ämnet. Det tar upp tid som annars hade kunnat spenderas på naturupplevelser och bibelstudier.

Take it away, Fredrika:

"Att teoretiskt sett all kultur som någonsin skapats, nu tack vare den tekniska utvecklingen finns tillgänglig kostnadsfritt för alla människor på hela jorden med en dator och Internetanslutning, är utan tvekan fullständigt fantastiskt och helt ovärdeligt.

Varför skulle mänskligheten avstå från något så fantastiskt? Det måste då finnas ett motskäl som väger tyngre än "ovärderligt". Det korta svaret är att det finns inget sådant skäl.

Men det finns en viktigare anledning till varför idéell icke kommersiell fildelningen av upphovsrättskyddade verk måste legaliseras.

För att beivra denna kopieringen över Internet, som inom två år kommer ske i helkrypterade decentrisaliserade osårbara fildelningsnätverk(uöver den privata kommunikationen via MSN och e-mail), så måste ALL privat kommunikation avlyssnas i realtid, och då ryker ett antal grundlagsskyddade rättigheter, bl a brevskyddet och meddelarskyddet.

Dom två skydden är bland dom viktigaste hörnstenarna i en demokrati, att medborgarna kan kommunicera utan övervakning, precis som det är din rätt att kunna skicka brev med post utan att det registreras vem som har skickat brevet, och vad det innehåller.

Upphovsrätten är ingalunda så viktig och nödvändig, så att dessa livsviktiga rättigheter ska omkullkastas, för att skydda en inkompetent lyxindustri, och kreatörers åsikter om hur deras verk ska få distrubueras.

Det är solklart att medborgarna idag inte tycker att den nuvarande upphovsrättens omfång(det är faktiskt medborgarna om bestämmer detta omfång i en demokrati) är värt att respektera, varvid förtroendet för upphovsrätten och dess existenberättigande utplånas.

Piratpartiet vill INTE att upphovsrätten ska utplånas, utan dom vill skydda upphovsrätten, och det kan enbart ske genom att upphovsrätten omfång kraftigt revideras och minskas, så det kommer i samklang med medborgarnas uppfattning om vad som ska vara tillåtet och inte, och den tekniska utvecklingen(Teknik vinner alltid över lagar, det är inget nytt)."

Rent kortfattat tycker jag att det finns en ganska stor skillnad mellan att inskränka folks rätt till ett privatliv och att tycka att fildelning inte är helt okej. Dessutom vill jag gärna se en utförlig undersökning huruvida medborgarna verkligen vill nedskriva upphovsrätten. Jag har sökt igenom Piratpartiets hemsida efter något sådant, men hittar inget som de facto visar att så är fallet. Att det däremot är partiets åsikt står däremot helt klart.

"Är det snålt att låna en skiva av en kompis? Är det snålt att få en laglig kopia av en kompis skiva över MSN? Är det snålt att provlyssna en skiva i en skivbutik?

I samtliga fall så får du tillgång till musik utan att betala för den. Precis som när man laddar ner musik kostnadsfritt. Varför är det sistnämnda mer snålt än dom tidigare alternativen? För att det är olagligt? Är det lagen som avgör om något är snålt? Om fildelningen legaliseras, då är det inte snålt längre?

Är du medveten om att det finns tiotusentals artister runt om i världen som vill att människor ska fildela deras musik gratis, och ta del av den utan att betala för införskaffandet?

Du kanske tycker det är ok(och inte snålt) eftersom dom artisterna lämnat sitt medgivande till det?"

Nu lägger du ord i mitt tangentbord som jag inte skrivit. Det ÄR skillnad, vare sig du tycker det eller inte, på att dela ut en skiva och låta miljontals människor gratis ladda ner en kopia av denna. Att lyssna på ett album i en skivbutik är inte samma sak. Vi har olika uppfattning i frågan, det är ett som är säkert, men jag vill nog anse att det inte alls är samma sak.
   Jodå, jag vet att det finns artister som ger bort sin musik gratis, men då är det också ett frivilligt val och ingenting att snacka om. Så ja - det går inte tycka något annat än att det är helt i sin ordning. Men det finns också de som INTE har delat ut sin musik gratis, och då är det inte okej. Du skriver i din ursprungliga kommentar att, och jag citerar,
"Tillgång till musik har aldrig någonsin stått i fast relation till betalning. Man har alltid kostnadsfritt kunnat konsumera musik utan att betala", varav det sistnämnda är helt korrekt. Inte heller det första påståendet är på något sätt direkt felaktigt. MEN det tycks finnas en sorts konsensus bland många att betalningsviljan för musik hör samman med tillgång och efterfrågan, och att artisten inte kan vänta sig betalt eftersom det inte är säkert att det finns någon efterfrågan för dennes musik. Bevisligen finns det ju dock en efterfrågan eftersom musik faktiskt laddas ner. Observera att jag inte på något sätt påstår att detta är din åsikt, Fredrika, för det vet jag faktiskt inte.

"2003 var mina skivinköp nere på rekordlåga 3-5 skivor/år. Sen fick jag bredband och började fildela musik, varvid mitt intresse för musik och mina skivinköp sköt i taket. När man kan ladda ner 500 skivor utav dom tiotusentals nya skivor som släpps varje år, och plocka ut dom 50 man tycker bäst om, så är det tusen gånger roligare med musik, och i takt med ökad glädje och problemfri smidig konsumtion, så ökar även betalningsviljan kraftigt.

Jag har ingen statistik för 2003 och 2004, men det ökade krafigt, och efterföljande år såg det ut så här:

2005 55st
2006 35st
2007 65st

I år är jag efter 2 månader uppe i 14st inköpta CD-skivor. x6 blir det 84st, även om jag verkligen hoppas att jag kan dra ner på mina inköp, för jag är så förbannat less på att bli kallad för snål och tjuv av dom hjärndöda faschisterna i skivindstrin, när det är JAG och alla dom som fildelar mest som har räddat dom inkompetenta jävlarna från ännu större försäljningstapp."

Det är ju helt fantastiskt! Mycket beröm och ära till dig! Men vet du vad? Siffrorna går inte riktigt ihop, så uppenbarligen gör de allra flesta som laddar ner musik inte likadant som dig. Skivförsäljningen dalar ständigt, och det är inte de stora bjässarna som trillar av pinn, utan de små oberoende skivbolagen som lever på marginalerna. Det här finns det siffror på. Det är bara att googla. Jag kan gå tillbaka till min bekantskapskrets - de som fildelar mest musik är de som köper minst. Jag tycker inte att de är dåliga människor, men jag tycker inte att det de gör är helt okej.

"Försäljningstapp som dom helt logiskt fått uppleva pga rimligtvis en kombination av följande skäl:

1) CD-skivorna är för dyra, detta har konsumenterna skrikit om i snart 10år, men inte tusan sänks priserna, dom HÖJS, och motsvarar därmed inte längre det värdet som konsumenterna är beredda att betala.

Resultat=Naturlig nedgång i försäljningen av CD-skivor.

2) Skivbranschen har medvetet saboterat CD-skivorna med kopieringsskydd, så att köparna inte längre kan vara säkra på att musiken går att lyssna på i den utrustningen dom vill lyssna på den, dvs i sin bil, DVD-spelare, MP3-spelare eller dator.

Resultat=Naturlig nedgång i försäljningen av CD-skivor.

3) Många musiklyssnare är inte längre intresserade av antika fysiska CD-skivor som bärare av musiken.

Resultat=Naturlig nedgång i försäljningen av CD-skivor.

4) Skivbranschen har investerat stenhårt i talanglösa artister dom senaste 15åren som inte kan skriva sina egna låtar, som får musiken skapad åt sig av andra, som inte skulle sälja ett piss utan mördande reklam, TV-program som Idol och musikvideos som liknar porrfilmer, där skivorna innehåller 2-3 bra låtar och resten kass utfyllnad, och lyssnarna har lärt sig att det är meningslöst att köpa skivor, för man får inte valuta för pengarna.

Resultat=Naturlig nedgång i försäljningen av CD-skivor.

5) En mängd nya attraktiva samhällsfenomen har dykt upp som kostar pengar, som erbjuder ett större värde än vad CD-skivan anses göra. Internetabonnemang, mobiltelefoner, mobiltelefoniabonnemang, TV- och datorspel, samtliga branscher där försäljningen EXPLODERAT, då dessa branscher erbjuder exakt vad som efterfrågas, och konsumenterna har därmed mindre pengar över till annat.

Resultat=Naturlig nedgång i försäljningen av CD-skivor.

6) Hemmabio. Helt plötsligt kan man få en enormt mycket större filmupplevelse i hemmen än vad som tidigare var möjligt. Storbilds-TV och hemmabioutrustning kostar pengar. Samtidigt exploderar försäljningen av DVD-filmer(som priserna hela tiden sjunker på!!). Konsumenterna tycker detta är mer roligt att lägga pengar på än CD-skivor.

Resultat=Naturlig nedgång i försäljningen av CD-skivor.

7) Principiell bojkott av skivindustrin. Skivindustrin har spottat musikälskarna i ansiktet, genom att vägra sänka priset på skivor, genom att sabotera skivor med inte bara kopieringsskydd, utan även virusliknande Rootkit som saboterar lyssnarnas datorer. Samtidigt beter sig skivindustrin som maffian, och hotar och jagar musikälskare, istället för att erbjuda det som efterfrågas. Dom säger rätt ut att dom litar INTE på att köparen själv kan ansvara för hur den kopierar sin inköpta musik, utan skivorna ska kopieringsskyddas.

Skulle konsumenterna fortsätta skänka pengar till en bransch som beter sig så? Knappast.

Resultat=Naturlig nedgång i försäljningen av CD-skivor.

8) Konsumenten bombarderas med mer musik än någonsin förr, i tusentals radio- och TV-kanaler, villket gör dels att musiken tappar värde, och dels att man inte längre behöver göra speciellt mycket för att få sitt dagliga musikbehov fyllt.

Resultat=Naturlig nedgång i försäljningen av CD-skivor.

DÄR har du anledningen till varför skivförsäljningen går ner, och det beror sannerligen ENBART på skivindustrins groteska inkompetens, som nog är historiskt oöverträffad."

Där har du massvis med poänger, och jag är helt säker på att väldigt många av de orsaker du räknar upp har mycket med saken att göra. Jag tror dock inte att man kan förneka att fildelning har gjort mycket för en dalande skivförsäljning. Förvisso kan det säkert bero på att mycket av det som släpps är skit, men mycket beror garanterat på att man inte vill betala för musik eftersom man kan få den gratis. För seriöst - skitmusik har funnits i alla tider. Minns du Sigue Sigue Sputnik?
   Att påstå att fildelningen skulle vara någon sorts vendetta mot en korrupt och inkompetent skivindustri (och det är den, där säger jag inte emot) tror jag dock inte är riktigt korrekt. De flesta har nog inte formulerat sådana teorier. Ärligt talat.


"I varjefall så är det jättekul att diskutera upphovsrätt, och hur viktigt det är att revidera den och minska dess omfång för att skydda den, men om du inte finner någon glädje av det, eller förstår debatten, så håll dig borta från den.

Men om du ska blanda dig in i den, så måste du sätta dig in i den mycket mer än vad du gjort hitills, och sluta upprepa innehållsindustrin överbevisade lögner, tyck-synd-om-oss-tal, groteskt felaktiga stöldliknelser, och missuppfattningar om verkligeten.

Och speciellt ska du sluta klaga på Piratpartiet, som nog är den enda riktiga vännen upphovsrätten har idag."

Tack för att du klappar mig på huvudet. Jag tog inte med de tre andra gångerna i din, ärligt talat, ganska långrandiga kommentar då du också använde liknande härskarteknik, eftersom du då bara skulle framstå som förmäten och dryg.

Ursäkta, men varför i helvete skulle jag vara tvungen att kunna Piratpartiets hela partiprogram utantill för att - enligt dig - ha rätt att få uttala mig i en fråga? Jag tycker att man kan ha synpunkter och åsikter utan att för den delen stå som en Bror Duktig med partibok i handen och rapa teser och paragrafer. Och jag har aldrig påstått mig vara en expert på upphovsrätt. Jag uttrycker bara vad som känns rätt och fel i min värld.

Slutligen: tack för dina inlägg. Det är kul att du brinner för din sak. För min del är den här diskussionen nu avklarad. Jag tycks ha trampat på en massa tår, och det tänker jag inte be om ursäkt för. Vill du, eller någon annan, trampa på mina eller bara ha synpunkter, skicka ett mejl till
[email protected].

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback