Världens sämsta artist

Kan vi inte starta en liten omröstning? Jag tänkte mig en om världens just nu absolut sämsta artister eller band. Du behöver inte ens motivera ditt förslag om du inte vill. Jag är mest sugen på att se om vi kan finna någon koncensus. Fast det vore ju faktiskt kul att se hur du tänker.
Och observera - det rör sig alltså inte om världens mest överskattade eller världens sämst producerade, utan helt enkelt sämst på alla sätt. Dock måste föremålet för din avsky vara nu aktivt, samt etablerat. Du kan liksom inte säga att grannens ungars band som repat i garaget i tre veckor är sämst. Välj din måltavla med omsorg.

Jag lägger in dessa två förslag:

1. Simple Plan (och får
medhåll från SvD:s Linnea Olsson)
2. Takida (och får medhåll igen från Linnea här, men mothugg från Sundsvalls Tidning)

Det är ju på något sätt mer spännande att diskutera vilka som är sämst än vilka som är bäst. Även om båda tingen är högst subjektiva så är det ena liksom mer rafflande.

Nu kanske någon frågar "men är inte Ashlee Simpson ännu sämre?" eller "hur kan du tycka att Takida är sämre än Lillasyster?" och det är enkelt förklarat. Varken Ashlee eller Lillasyster tycks inte ha några som helst föreställningar om att tas på allvar. Iallafall hoppas jag inte det, för då har jag missförstått dem helt och hållet och då är också de sämst i världen. Jag får bära hundhuvudet isåfall.
   Dessutom skriver inte Ashlee sina egna låtar utan är en sjungande (eller hur var nu det där?) Barbie, och Lillasyster är ju bara LOK som kör en cover på en modern listetta. Vilket i sig är helt absurt. Och absurditet skall icke föraktas (fast nog föraktar jag Lillasysters musik alltid. Make no mistake.)

Jag räknar med att bli slagen med häpnad, tack.

En till 25-åring...

Jag såg att Carolas "Främling" kommer ut i en jubileumsupplaga i samband med 25-årsdagen av dess release. Bland annat skall titelspåret finnas med på fyra olika språk. Wow, vilket kap, va?
   Dessutom läste jag att man även inkluderat ett annat, mindre ihågkommet 80-talsalbum från den frikyrkliga sångfågeln. Var det ont om annat ointressant extramaterial, frågar jag mig?

Wacko Jackos "Thriller" framstår nu som riktigt fräsch i jämförelse.

Vet ni vad mer som kom för 25 år sedan? Jo, Kiss "Lick It Up", Accepts "Balls to the Wall" och Saxons "Power and the Glory". Som ni ser finns det inte så mycket att fira från det året.

En 25-årig skräckupplevelse

Michael Jacksons "Thriller" fyller 25 år i år, och det har sannerligen uppmärksammats i en mängd medier. DNs recensent Martin Nyström är helt begeistrad, och använder uttryck som "osannolik", "underbart" och "enastående". Det är ju förstås hans personliga åsikt, smak och tycke och kan som sådant inte ifrågasättas - det är ju som att ifrågasätta varför någon gillar bananer. Själv är jag dock inte av samma mening.

Jag lyssnade faktiskt på "Thriller" för inte så länge sedan, och det första jag slogs av var hur illa albumet har åldrats. Quincy Jones produktion är tidstypisk på helt fel sätt, och arrangemangen är bombastiska på gränsen till outhärdliga. Jacksons tjut, stön och grymtningar har alltid stört mig, och har tyvärr anammats av yngre artister som Ne-Yo och Chris Brown också. Nämnda attribut gör att "Thriller" för mig känns som en musikalisk motsvarighet till stentvättade jeans med läderkilar vid låren. Eller kulörta skinnvästar med axelvaddar. Helt enkelt för mycket av fel saker.

Däremot älskar jag The Jacksons. Och Janet Jacksons "Velvet Rope". Och Jermaine Jacksons "Erucu". Och lite grann, faktiskt, Michaels solodebut "Off The Wall".

Men "Thriller", nej. Jag kan räkna upp betydligt fräschare och mer välbevarade 25-åringar.

Gratisifiering i kubik

Började fundera på det här med fildelning igen. När GT rapporterade om Princes förestående stämning mot The Pirate Bay, vilket jag pratat om tidigare, hade man också en liten omröstning där denna fråga ställdes:

Bör artister få ersättning av Pirate Bay?

Svarsalternativen var 'Ja, självklart' och 'Nej, de har nog med pengar'. Inte helt överraskande röstade läsarna en ungefär 75-procentig seger för det senare alternativet.
   Jag har ingen åsikt om Pirate Bay eller någon annan fildelningssajt skall ersätta artister, men det jag reagerar på är hur snedvriden bild folk har av musiker och artister. Jag kan räkna på ena handens tumme hur många musiker jag känner som kan leva av sitt värv. Bland den svenska musikeliten ser vi mestadels årsinkomster som underskrider en genomsnittlig deltidsarbetande, kommunalt anställd lokalvårdares. Det måste vara tungt att som yrkesmänniska i princip få höra "men du ska väl inte ha betalt, lilla vän - det du sysslar med är ju allmängiltigt gratisgods".

En del argumenterar att för att musiker måste "göra som förr i tiden" - spela live så mycket det gå för att få ekonomin att gå ihop. Att den inspelade musiken skall vara gratis för kreti och pleti. Och om kreti och pleti gillar det så skall de alltså betala för att gå och höra på artisten.
   Den här logiken fungerar, men bara knappt, om det rör sig om en hyperkommersiell artist eller grupp som har en ytterst enkel instrumentering. Någon som vill göra mer ambitiösa projekt med spännande instrument, komplexa körarrangemang och experimentella produktioner är, som jänkarna säger, shit out of luck. Deras musik kan vara hart när omöjlig att framföra live utan att involvera kanske 20 personer på scenen, vilket är en både logistisk och ekonomisk katastrof.
   Och vem skall bekosta inspelningen av musiken när ingen längre betalar för den? Samma sak gäller för filmindustrin. Vissa hyperoptimister brukar hävda att detta skall innebära att kvaliteten höjs, eftersom man då får anstränga sig mer för att fånga den betalande publikens intresse. Men vad händer när det inte längre finns någon betalande publik? Ni kommer att få sitta och ladda ner krattiga hemmainspelningar av potentiellt fantastisk musik, och tanka handkamerainspelade ickebudgetfilmer från YouTube.

Sedan finns det de som säger att "ja, men jag köper ju faktiskt musik. Jag laddar ner den först, och om jag gillar det så köper jag skivan för att stödja artisten. Gillar jag det inte så raderar jag ju den från hårddisken."

Öh, bullshit. Det gör du inte. Och om det vore så, börja tillämpa det tankesättet i övriga aspekter av din vardag. Gå in på Konsum och stjäl en köttbit. Om du gillar smaken så kommer du tillbaka nästa dag och betalar. Gå in på Intersport och sno en cykel. Om du tycker om kvaliteten så kommer du tillbaka och betalar för den. Annars behåller du cykeln och skiter i att betala.

Eller ännu bättre, och dessutom fullt jämförbart: gå in på ett museum och stjäl en tavla eller en skulptur. Om du gillar den jättemycket så kommer du tillbaka och betalar. Om du bara tycker att den är okej så sparar du den, men betalar inte. Och tycker du att den är jätteful så slår du sönder den i småbitar.

Jag har själv laddat ner saker utan att betala för mig, men jag gör det i regel inte längre. Jag skulle vara en hycklare om jag påstod att jag slåss för upphovsrätten, och visst fnyser jag också när musikaliska föredettingar gör utspel i stil med Prince och Village People. Det innebär dock inte att jag tycker att det är okej att göra åtskillnad mellan olika näringsgrenar och säga att "det här är okej att sno (musik), men det här är det inte (tekniska patent)". För lite grann så tycker jag att det är.

Antingen pissar vi helt och hållet på upphovsrätten och gör all musik, konst, litteratur, patent, reklamslogans och texter, läromedel, varumärken och så vidare helt fria att göra vad tusan man vill med. Eller så fortsätter vi kolla hur branscher åtskiljs, och hur främst kulturarbetare kan vänta sig att inte få betalt för något de bevisligen lägger ner åratal på att utveckla och förfina. Mjuka värden förtrycks. Bygger du inte i stål så får du gå utan käk.

Musik ska byggas utav glädje, javisst. Men så jävla kul att det ska vara helt gratis är det inte.

Män som hatar kvinnor

Röstningen pågår för fullt runtom i Pakistan idag. Fast inte för riktigt alla.

- Jag har fått rapporter om att åldermän i området har beslutat att det är emot vår kultur att kvinnor röstar, sade Peshawars borgmästare Ghulam Ali.

(
SvD.se idag)

Det skulle väl inte vara första gången som äldre män beslutar vad som är bäst för kvinnor och var i kulturen de passar in. I den demokratiska, "civiliserade" västvärlden, t.ex. Hur kommer det sig att rabiata abortmotståndare uteslutande är vita, äldre män? Det måste vara skönt att tillhöra en grupp som alltid utan undantag vet bäst.

Är det förresten någon som tror att Musharraf INTE vinner valet? Om jag har fel så är det bara bra. Om jag har rätt kommer jag att gå omkring och fråga "vad var det jag sade?" i dagarna tre.

Revideringar

Jag vill bara snabbt flika in att dessa album skall strykas från min Best Of 2007-lista:

1. Jimmy Eat World "Chase This Light". Den går inte att lyssna på.
2. R Kelly "Double Up". Den blev trött ganska fort.
3. Arch Enemy "Rise of the Tyrant". Bra, men lite väl mastig.

Jag vill att det skall föras till handlingarna att dessa tre ersätter:

1. Band of Horses "Cease to Begin". Den låter som det skall, och jag ber om ursäkt för att jag missade den.
2. Diverse artister "Ragga Ragga Ragga 2007". Lamt att ha med en samling, men jag har lyssnat på den som fan.
3. Marduk "Rom 5:12". Rens på rätt sätt.

Jag åberopar sjukdom som giltigt skäl för att ändra mig så här långt i efterhand.

Hittills, en och en halv månad in på det nya året 2008, lyser dessa två plattor ganska starkt på min himmel:

image25

Black Mountain "In The Future" (Jagjaguwar)
Låter som en blandning av Pink Floyd kring "Dark Side..." och Black Sabbath runt "Vol. 4" med lite shoegazingtendenser.

image26

British Sea Power "Do You Like Rock Music" (Rough Trade)
De har sådana där påhittiga gitarrslingor som jag gillar, och låter ungefär som om Ian McCulloch och Will Sergeant hookade upp med Television och gjorde powerpop-covers.

Jag efterlyser för övrigt tips på bra gitarrmusik som inte låter duktig, men ändå inte klantig. Kom igen, jag vet att ni vet.

Nå, hej.

M

Nya stämningar mot Pirate Bay

DN rapporterar att artister som Prince och Village People nu avser att även de stämma fildelningssajten The Pirate Bay. Från amerikanskt håll sägs det att även Van Morrison och Chet Baker med flera kan tänkas haka på i den gemensamma stämningsansökan.

OK, fildelning hit och fildelning dit och fildelning ner i diket åsido - ser ni en gemensam nämnare bland dessa artister? Jag menar, bortsett från Chet Baker, som ju är död, är ju ingen särskilt intresserad av vad de sysslar med nuförtiden. När släppte Van the Man ett album som någon gillade eller köpte sist? "Into the Music", kom den 1979? Prince då? Okej, jag tyckte att titelspåret på "Musicology" för några år sedan var hyfsat, men inte mycket mer. Så vi säger väl "Sign of the Times" då. Det var 1987 tror jag. Och Village People? Vad ända in i helskotta?

Hur ska förresten Chet Baker föra sin talan? När han slängdes/slängde sig ut från den där balkongen i Paris 1988 var internet fortfarande bara ett betaprojekt för den amerikanska militären.

Ibland verkar det bara så genomskinligt.

Obildade pajaser

Andreas Malm skriver tänkvärt i Dagens Nyheter om Sverigedemokraterna och deras islamofobi. Naturligtvis frustar nu hälften av Sveriges bloggare så att snoret sprutar ur näsorna på dem, som t.ex. den så kallade Säfflemannen (jag tänker inte ge den anonyma fegpillesnorken en länk, men om du vill läsa hans trista och inskränkta tirader är det bara att googla). Jag har ingen avsikt att göra något inlägg i debatten om Europas islamisering och så vidare, eftersom jag tycker att det är extremt tråkigt. Varför jag skriver denna post är för att ställa en fråga:

Är det inte så att en väldig massa svenska bloggare syns vara tämligen hårt vridna åt höger? Då menar jag inte vanliga högerliberaler eller rent utav högerkonservativa, utan riktigt knallhård och skitnödig extremhöger, förstås. Jag tycker att var och varannan svensk blogg fullkomligen pyr av homofobi, islamofobi och annan dynga som brukar komma från obildade men internetabonnerande människor. Oftast baseras deras åsikter på synnerligen vinklad disinformation och ibland på rena lögner. Okej, hon kanske inte bloggar, men visst läste du om kvinnan som vägrade sälja en hundvalp åt en lesbisk kvinna? Orsaken: hon hade hört att transvestiter utnyttjar djur sexuellt, och därför litade hon inte på homosexuella som djurägare. Hur man drar likhetstecken mellan transvestiter - som ju oftast bara klär sig lite annorlunda än gemene man - och lesbiska å ena sidan, och sexuella djurplågare å den andra övergår mitt förstånd. Det kan bara tyda på en sak: man är ett pantat miffo.

Men nu blev jag trött på att skriva för en stund. Tror jag kokar en kopp kaffe, vänder mig mot Mecka och frågar ut i luften:

Om ingen religion fanns att haka upp sig på, om alla hade samma sexuella läggning, om alla hade samma hudfärg, vad hade vi då bestämt oss för att kissa på?

Adios, era luffare. Till nästa gång - händerna på täcket och hatten käckt på svaj.

M