Fingra på tolvfingertarmen

I holländska staden Oegstgeest (obehagligt att uttala, va?) öppnades häromveckan muséet/nöjesparken Corpus, i form av en grovhuggen, sittande människokropp. Inuti får man besöka människokroppens inre.

"Nyhetsbyrån AP:s utsända beskriver en mjuk tunga i gummi med rapljud i bakgrunden, en livmoder med egen biosalong med 3D-filmer, en entré genom ett sår i vaden - och känslan av att vara i en näsa som nyser"
skriver SvD.se

Är jag störd, eller är det fler än jag som känner att man bara måste besöka detta bisarra underverk?

" Grundaren Henri Renmers säger till AP att han hoppas att ett besök på Corpus ska medföra mer respekt för den egna kroppen", sägs det också i artikeln. Kanske det. Jag är mest sugen på att se hur den där jävla gallblåsan ser ut från insidan. Eller att krypa in i blindtarmens appendix och försöka klura ut varför evolutionen gått bet på denna värdelösa lilla mask.

Gå loss på muséets hemsida: www.corpus-experience.nl

Gratis musik med iPod

Läste detta rykte som hastigast:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.151559

Det här är väl en skitbra idé, eller? Jag skulle lätt lägga extra pengar för obegränsade downloads.

Men så finns det ju de som vill ha det gratis ändå...

Länge leve boogien!

image29

Jag är inte en sådan människa som lyssnar på saker och ting för att de är hippa per sé, men självklart finns det gränser för min tolerans. När jag koketterar med min fäbless för exempelvis Journey så är det till stor del med glimten i ögat. Faktum är ju att jag allra mest uppskattar musik som känns ny och fräsch på så många sätt som möjligt.
   Men så finns det svaga öglor i mitt nät. Idag köpte jag, i stort sett baserat på en liten blänkare av något retroskägg i DN, albumet "Warpaint" av The Black Crowes från förra året. Vi snackar boogierock för en äldre publik, med andra ord. Eller gör vi det?

Black Crowes, med bröderna Chris och Rich Robinson i spetsen, är väl ungefär lika moderna och samtida som batiktröjor och stentvättade jeans. Ingen större publik har egentligen brytt sig om deras förehavanden sedan "The Southern Harmony and Musical Companion" kom 1992, trots att bandet faktiskt släppt flertalet album sedan dess. Hur de låter har jag inte den blekaste aning om.
    På något sätt har jag dock alltid uppskattat låtar som exempelvis "Remedy" från den sistnämnda skivan. Den låter ungefär som ett tvärsnitt av all rockmusik mellan 1968 och 1972, och är med andra ord i grund och botten egentligen en ren Rolling-Stones-runt-Exile-pastisch. Riktig mansrock har aldrig blivit så tydligt och talangfullt definierad som på "Exile On Main Street". Inte för att den är helt jämn, men antalet pärlor är så stora att de gör det hela värt.
   "Warpaint" har dock inte så värst mycket med "Exile..." att göra. Däremot låter den precis som man vill att Allman Brothers ska låta.

Allman Brothers gjorde för det mesta skitjobbig improvisationsrock, fullt jämförbar med hemskheter som Grateful Dead och Hot Tuna. Till skillnad från dessa två sistnämnda så kunde dock bröderna blixtra till och prestera fantastiska låtar som "Ain't Wastin' Time No More" och "Blue Sky" från albumet "Eat a Peach", och "Whipping Post" från den självbetitlade debuten. Samtidigt fanns det många stunder på gruppens skivor som mest vimsade runt i trista orgeljam och blueslicks alldeles för länge och ofta.
   "Warpaint" innehåller elva låtar som närmast kan beskrivas som en Best Of-samling med Allman Brothers-låtar. Visst, ibland strösslas boogiebakelserna med soliga Beatles-influenser och oväntade psykedeliautflykter. Ibland blir det ren George Thorogood-hutterutte, som i "God's Got It", med suveränt slidespel av Rich Robinson. Då och då hörs lite folkblues i Faces anda. Men för det mesta vilar Duane Allmans ande över låtbyggena, och det menar jag inte på något negativt sätt. Det blir liksom bara den bästa Brothers-platta du någonsin har hört. Och det är ett jävligt gott betyg!

M

Andra som skrivit om "Warpaint":
Svenska Dagbladet
Norra Västerbotten
Sonic Magazine
Gefle Dagblad
Sydsvenskan

Store Tores Greatest Hit

Härom veckan insåg jag att jag hade ett stort hål i min bokhylla som bara var tvunget att fyllas. Viktigare än Strindberg, angelägnare än Hemingway, mer bildande än Norman Mailer, roligare än Kinky Friedman.

Jag saknade nämligen Tore Wretmans stänkare "Svensk Husmanskost" med helt underbara illustrationer av Slas.

Tack, Akademibokhandeln för snabb leverans och vettiga priser. Nu ska jag utsätta mina nära och kära för sillpudding, fläsklägg och smörgåsbord så det stänker om det.

Men annars, någon som kan rekommendera en bra bok om vin?

Inte utan min Nokia

Talibanerna i Afghanistan beskrivs ofta, och jag antar med fog, som extrema bakåtsträvare och medeltidsmänniskor. Kvinnor ska skyla sig, hålla käften och låsas in. Männen ska hålla käften inför prästerskapet och odla skägg ner till knäna. Det ska vara kärvt, strikt, omodernt och teknikfientligt.

Helt oberoende av det moderna samhället tycks de dock inte vara.
Idag berättar DN att talibanerna har hotat samtliga mobiloperatörer i landet, varav en är delägd av TeliaSonera, med sabotage och angrepp om de inte stänger av trafiken mellan 17 och 07. Och varför? Jo, för att inte gillar att de utländska styrkorna använder näten för att spåra miliserna.

"Liksom de flesta andra afghaner är talibanerna själva starkt beroende av mobiltrafiken för sina kommunikationer i det svårt krigshärjade landet", skriver TT Spektra.

Så medeltid, javisst, men inte utan min Nokia.

***

Vidare rapporterar man att VF stänger ner bröderna Schulmans blogg efter att de dissat Cicci Renström-Suurna. Jag säger som Fylking: "äntligen!"

Att man har låtit dessa stolpskott breda ut sig så här länge tycker jag är helt otroligt. Varken Alex eller hans bror är roliga, hur mycket folk än hävdar motsatsen. Jag har hittills inte läst något som inte varit späckat av förakt, hybris eller allmän dynga.

Jag utropar inte mig själv som någon profet heller, men jag tar iallafall inte betalt för att snacka skit om folk...

Det är det här jag kallar kärlek

image28

I anledning av Charlotte Perellis välförtjänta schlagerseger igår (och Bobby Ljunggrens
låtskrivartriumf) tänkte jag göra ett snabbt schlagerrelaterat inlägg.

Vilka är era absoluta schlagerfavoriter genom åren? Själv är jag vansinnigt förtjust i flera av Lasse Holms låtsmiden. I min mening är han helt oöverträffad i antal riktiga örhängen, en till synes outtömlig källa av snajdiga melodier och solklara hookar. Maken till schlagerförfattare finns nog inte idag, inte ens herr Ljunggren.

To prove my point:

"E' De' Det Här Du Kallar Kärlek" sjungen av Holm själv tillsammans med Monica Törnell (vad hände med henne?),
"Växeln Hallå Hallå" med Janne Lucas, "Högt Över Havet" med Arja Saijonmaa och "Bra Vibrationer" med Kikki Danielsson. För att inte tala om, förstås, Carolas "Främling". Ja, du ser ju själv. Schlagerkungen. Klart å betalt!

Och nej - jag är inte ironisk. Jag tycker verkligen att det här är bra låtar, och inbillar mig inte att jag har någon indiecred som i och med detta raseras.

(Fast det är klart: nog lyssnar jag hellre på Prefab Sprout, Neil Young och Big Black än ger mig på Chips och Arvingarna... det här var nog förresten kanske första gången som Chips och Big Black nämns i samma mening!)

Kjamiz, music luvvas.

M

No Kids, men likväl barnsligt bra!

image27

No Kids är en trio från Vancouver som ser ut som planetens största nördar - en musikalisk motsvarighet till Milton Waddams i filmen "Office Space". Om man vill vara lite elak. Annars kan man strunta i att de ser ut som att de fick åka minibuss till skolan, och istället fokusera på deras album "Come Into My House" (Tomlab), som jag skulle vilja utse till första kvartalets allra bästa släpp.

Vid en första lyssning är det ganska lätt att bunta ihop No Kids med annan popelectronica som Junior Boys och Hot Chip, men redan under andra vändan träder otippade nyanser fram. Jag hör referenser till så vitt skilda artister som Steely Dan, Talk Talk, Janet Jackson och Saint Etienne. Lekfull, påhittig r&b sedd genom indiepopglasögon. Eller festlig indiepop silad genom ett r&b-filter? I vilket fall som helst är det både spännande och opretentiöst, käckt men inte ytligt. Och framförallt riktigt bra!

Köp eller åtminstone lyssna på
eMusic!

M

Fredrikas kommentar

Signaturen Fredrika, som jag förstår representerar Piratpartiet på något sätt, har skrivit en ohemult lång och utförlig kommentar i anledning av mitt inlägg "Suck... fildelning IGEN". Eftersom den är på tok för lång för att fungera som kommentar så lägger jag upp den här som ett inlägg istället. Den är av förklarliga skäl lite nedkortad, men om någon mot förmodan skulle vilja ha en kopia av den ursprungliga kommentaren är det bara att höra av sig.
   Mina svar står i kursiv text. Härmed avslutar jag f.ö. denna diskussion, och släpper inte igenom några fler kommentarer i ämnet. Det tar upp tid som annars hade kunnat spenderas på naturupplevelser och bibelstudier.

Take it away, Fredrika:

"Att teoretiskt sett all kultur som någonsin skapats, nu tack vare den tekniska utvecklingen finns tillgänglig kostnadsfritt för alla människor på hela jorden med en dator och Internetanslutning, är utan tvekan fullständigt fantastiskt och helt ovärdeligt.

Varför skulle mänskligheten avstå från något så fantastiskt? Det måste då finnas ett motskäl som väger tyngre än "ovärderligt". Det korta svaret är att det finns inget sådant skäl.

Men det finns en viktigare anledning till varför idéell icke kommersiell fildelningen av upphovsrättskyddade verk måste legaliseras.

För att beivra denna kopieringen över Internet, som inom två år kommer ske i helkrypterade decentrisaliserade osårbara fildelningsnätverk(uöver den privata kommunikationen via MSN och e-mail), så måste ALL privat kommunikation avlyssnas i realtid, och då ryker ett antal grundlagsskyddade rättigheter, bl a brevskyddet och meddelarskyddet.

Dom två skydden är bland dom viktigaste hörnstenarna i en demokrati, att medborgarna kan kommunicera utan övervakning, precis som det är din rätt att kunna skicka brev med post utan att det registreras vem som har skickat brevet, och vad det innehåller.

Upphovsrätten är ingalunda så viktig och nödvändig, så att dessa livsviktiga rättigheter ska omkullkastas, för att skydda en inkompetent lyxindustri, och kreatörers åsikter om hur deras verk ska få distrubueras.

Det är solklart att medborgarna idag inte tycker att den nuvarande upphovsrättens omfång(det är faktiskt medborgarna om bestämmer detta omfång i en demokrati) är värt att respektera, varvid förtroendet för upphovsrätten och dess existenberättigande utplånas.

Piratpartiet vill INTE att upphovsrätten ska utplånas, utan dom vill skydda upphovsrätten, och det kan enbart ske genom att upphovsrätten omfång kraftigt revideras och minskas, så det kommer i samklang med medborgarnas uppfattning om vad som ska vara tillåtet och inte, och den tekniska utvecklingen(Teknik vinner alltid över lagar, det är inget nytt)."

Rent kortfattat tycker jag att det finns en ganska stor skillnad mellan att inskränka folks rätt till ett privatliv och att tycka att fildelning inte är helt okej. Dessutom vill jag gärna se en utförlig undersökning huruvida medborgarna verkligen vill nedskriva upphovsrätten. Jag har sökt igenom Piratpartiets hemsida efter något sådant, men hittar inget som de facto visar att så är fallet. Att det däremot är partiets åsikt står däremot helt klart.

"Är det snålt att låna en skiva av en kompis? Är det snålt att få en laglig kopia av en kompis skiva över MSN? Är det snålt att provlyssna en skiva i en skivbutik?

I samtliga fall så får du tillgång till musik utan att betala för den. Precis som när man laddar ner musik kostnadsfritt. Varför är det sistnämnda mer snålt än dom tidigare alternativen? För att det är olagligt? Är det lagen som avgör om något är snålt? Om fildelningen legaliseras, då är det inte snålt längre?

Är du medveten om att det finns tiotusentals artister runt om i världen som vill att människor ska fildela deras musik gratis, och ta del av den utan att betala för införskaffandet?

Du kanske tycker det är ok(och inte snålt) eftersom dom artisterna lämnat sitt medgivande till det?"

Nu lägger du ord i mitt tangentbord som jag inte skrivit. Det ÄR skillnad, vare sig du tycker det eller inte, på att dela ut en skiva och låta miljontals människor gratis ladda ner en kopia av denna. Att lyssna på ett album i en skivbutik är inte samma sak. Vi har olika uppfattning i frågan, det är ett som är säkert, men jag vill nog anse att det inte alls är samma sak.
   Jodå, jag vet att det finns artister som ger bort sin musik gratis, men då är det också ett frivilligt val och ingenting att snacka om. Så ja - det går inte tycka något annat än att det är helt i sin ordning. Men det finns också de som INTE har delat ut sin musik gratis, och då är det inte okej. Du skriver i din ursprungliga kommentar att, och jag citerar,
"Tillgång till musik har aldrig någonsin stått i fast relation till betalning. Man har alltid kostnadsfritt kunnat konsumera musik utan att betala", varav det sistnämnda är helt korrekt. Inte heller det första påståendet är på något sätt direkt felaktigt. MEN det tycks finnas en sorts konsensus bland många att betalningsviljan för musik hör samman med tillgång och efterfrågan, och att artisten inte kan vänta sig betalt eftersom det inte är säkert att det finns någon efterfrågan för dennes musik. Bevisligen finns det ju dock en efterfrågan eftersom musik faktiskt laddas ner. Observera att jag inte på något sätt påstår att detta är din åsikt, Fredrika, för det vet jag faktiskt inte.

"2003 var mina skivinköp nere på rekordlåga 3-5 skivor/år. Sen fick jag bredband och började fildela musik, varvid mitt intresse för musik och mina skivinköp sköt i taket. När man kan ladda ner 500 skivor utav dom tiotusentals nya skivor som släpps varje år, och plocka ut dom 50 man tycker bäst om, så är det tusen gånger roligare med musik, och i takt med ökad glädje och problemfri smidig konsumtion, så ökar även betalningsviljan kraftigt.

Jag har ingen statistik för 2003 och 2004, men det ökade krafigt, och efterföljande år såg det ut så här:

2005 55st
2006 35st
2007 65st

I år är jag efter 2 månader uppe i 14st inköpta CD-skivor. x6 blir det 84st, även om jag verkligen hoppas att jag kan dra ner på mina inköp, för jag är så förbannat less på att bli kallad för snål och tjuv av dom hjärndöda faschisterna i skivindstrin, när det är JAG och alla dom som fildelar mest som har räddat dom inkompetenta jävlarna från ännu större försäljningstapp."

Det är ju helt fantastiskt! Mycket beröm och ära till dig! Men vet du vad? Siffrorna går inte riktigt ihop, så uppenbarligen gör de allra flesta som laddar ner musik inte likadant som dig. Skivförsäljningen dalar ständigt, och det är inte de stora bjässarna som trillar av pinn, utan de små oberoende skivbolagen som lever på marginalerna. Det här finns det siffror på. Det är bara att googla. Jag kan gå tillbaka till min bekantskapskrets - de som fildelar mest musik är de som köper minst. Jag tycker inte att de är dåliga människor, men jag tycker inte att det de gör är helt okej.

"Försäljningstapp som dom helt logiskt fått uppleva pga rimligtvis en kombination av följande skäl:

1) CD-skivorna är för dyra, detta har konsumenterna skrikit om i snart 10år, men inte tusan sänks priserna, dom HÖJS, och motsvarar därmed inte längre det värdet som konsumenterna är beredda att betala.

Resultat=Naturlig nedgång i försäljningen av CD-skivor.

2) Skivbranschen har medvetet saboterat CD-skivorna med kopieringsskydd, så att köparna inte längre kan vara säkra på att musiken går att lyssna på i den utrustningen dom vill lyssna på den, dvs i sin bil, DVD-spelare, MP3-spelare eller dator.

Resultat=Naturlig nedgång i försäljningen av CD-skivor.

3) Många musiklyssnare är inte längre intresserade av antika fysiska CD-skivor som bärare av musiken.

Resultat=Naturlig nedgång i försäljningen av CD-skivor.

4) Skivbranschen har investerat stenhårt i talanglösa artister dom senaste 15åren som inte kan skriva sina egna låtar, som får musiken skapad åt sig av andra, som inte skulle sälja ett piss utan mördande reklam, TV-program som Idol och musikvideos som liknar porrfilmer, där skivorna innehåller 2-3 bra låtar och resten kass utfyllnad, och lyssnarna har lärt sig att det är meningslöst att köpa skivor, för man får inte valuta för pengarna.

Resultat=Naturlig nedgång i försäljningen av CD-skivor.

5) En mängd nya attraktiva samhällsfenomen har dykt upp som kostar pengar, som erbjuder ett större värde än vad CD-skivan anses göra. Internetabonnemang, mobiltelefoner, mobiltelefoniabonnemang, TV- och datorspel, samtliga branscher där försäljningen EXPLODERAT, då dessa branscher erbjuder exakt vad som efterfrågas, och konsumenterna har därmed mindre pengar över till annat.

Resultat=Naturlig nedgång i försäljningen av CD-skivor.

6) Hemmabio. Helt plötsligt kan man få en enormt mycket större filmupplevelse i hemmen än vad som tidigare var möjligt. Storbilds-TV och hemmabioutrustning kostar pengar. Samtidigt exploderar försäljningen av DVD-filmer(som priserna hela tiden sjunker på!!). Konsumenterna tycker detta är mer roligt att lägga pengar på än CD-skivor.

Resultat=Naturlig nedgång i försäljningen av CD-skivor.

7) Principiell bojkott av skivindustrin. Skivindustrin har spottat musikälskarna i ansiktet, genom att vägra sänka priset på skivor, genom att sabotera skivor med inte bara kopieringsskydd, utan även virusliknande Rootkit som saboterar lyssnarnas datorer. Samtidigt beter sig skivindustrin som maffian, och hotar och jagar musikälskare, istället för att erbjuda det som efterfrågas. Dom säger rätt ut att dom litar INTE på att köparen själv kan ansvara för hur den kopierar sin inköpta musik, utan skivorna ska kopieringsskyddas.

Skulle konsumenterna fortsätta skänka pengar till en bransch som beter sig så? Knappast.

Resultat=Naturlig nedgång i försäljningen av CD-skivor.

8) Konsumenten bombarderas med mer musik än någonsin förr, i tusentals radio- och TV-kanaler, villket gör dels att musiken tappar värde, och dels att man inte längre behöver göra speciellt mycket för att få sitt dagliga musikbehov fyllt.

Resultat=Naturlig nedgång i försäljningen av CD-skivor.

DÄR har du anledningen till varför skivförsäljningen går ner, och det beror sannerligen ENBART på skivindustrins groteska inkompetens, som nog är historiskt oöverträffad."

Där har du massvis med poänger, och jag är helt säker på att väldigt många av de orsaker du räknar upp har mycket med saken att göra. Jag tror dock inte att man kan förneka att fildelning har gjort mycket för en dalande skivförsäljning. Förvisso kan det säkert bero på att mycket av det som släpps är skit, men mycket beror garanterat på att man inte vill betala för musik eftersom man kan få den gratis. För seriöst - skitmusik har funnits i alla tider. Minns du Sigue Sigue Sputnik?
   Att påstå att fildelningen skulle vara någon sorts vendetta mot en korrupt och inkompetent skivindustri (och det är den, där säger jag inte emot) tror jag dock inte är riktigt korrekt. De flesta har nog inte formulerat sådana teorier. Ärligt talat.


"I varjefall så är det jättekul att diskutera upphovsrätt, och hur viktigt det är att revidera den och minska dess omfång för att skydda den, men om du inte finner någon glädje av det, eller förstår debatten, så håll dig borta från den.

Men om du ska blanda dig in i den, så måste du sätta dig in i den mycket mer än vad du gjort hitills, och sluta upprepa innehållsindustrin överbevisade lögner, tyck-synd-om-oss-tal, groteskt felaktiga stöldliknelser, och missuppfattningar om verkligeten.

Och speciellt ska du sluta klaga på Piratpartiet, som nog är den enda riktiga vännen upphovsrätten har idag."

Tack för att du klappar mig på huvudet. Jag tog inte med de tre andra gångerna i din, ärligt talat, ganska långrandiga kommentar då du också använde liknande härskarteknik, eftersom du då bara skulle framstå som förmäten och dryg.

Ursäkta, men varför i helvete skulle jag vara tvungen att kunna Piratpartiets hela partiprogram utantill för att - enligt dig - ha rätt att få uttala mig i en fråga? Jag tycker att man kan ha synpunkter och åsikter utan att för den delen stå som en Bror Duktig med partibok i handen och rapa teser och paragrafer. Och jag har aldrig påstått mig vara en expert på upphovsrätt. Jag uttrycker bara vad som känns rätt och fel i min värld.

Slutligen: tack för dina inlägg. Det är kul att du brinner för din sak. För min del är den här diskussionen nu avklarad. Jag tycks ha trampat på en massa tår, och det tänker jag inte be om ursäkt för. Vill du, eller någon annan, trampa på mina eller bara ha synpunkter, skicka ett mejl till
[email protected].

Olaglig utcheckning

Det här är bara för bra:

Borgmästare förbjöd invånare att dö (SvD.se)

Vad blir straffet? Att i ovigd jord för evigt ligga? Att bli såld som gödsel? Ge benen till hundarna?

Kungligt!

Schlagerchock med melodikupp

Efter att ha sett kvällens Andra Chans från Kiruna vet jag nu dessa saker med ganska stor säkerhet:

1. Ingen av låtarna blev bättre andra och tredje gången man hörde dem.
2. John Farnham kommer att ha synpunkter på Tony Nilssons och Mirja Breitholtz låtsmideri.
3. Carola och den där killens bidrag var bland de fyra sämsta bidragen.
4. Tidningarna kommer att kalla Carolas förlust för någon sorts "chock" på morgondagens löp.
5. Kristian Luuk är faktiskt inte särskilt rolig.
6. När jag vaknar imorgon kommer jag fortfarande inte komma ihåg någon av refrängerna.
7. Aftonbladet och/eller Expressen kommer att slå knut på sig själv(a) i sökandet efter en "kupp".
8. Sångaren i The Poodles ser ut som en tant.
9. "Kompmusikerna" kan inte spela sitt instrument ens under vapenhot.
10. Charlotte Perelli har en promenadseger framför sig.

Jag har haft fel förut, och kommer garanterat att ha det igen. Rent spontant känns det dock som att ovanstående tio punkter är absoluta, oomkullrunkeliga sanningar.

Finalen kommer jag att missa, men jag vet ju vad utgången blir, så what the crisp?

Puzziz och kjamiz,

M

Suck... fildelning IGEN.

Bara en kort splash om fildelningsdebatten här:

Läs Gary Willis blogg här:
garywillis.com/blog/ för han artikulerar det förbaskat mycket bättre än mig, men tycker i stort sett likadant. Jag har ingen aning om vem denna Gary är, förutom att jag förstår att han spelar basgitarr, men det är nästan bara ett plus. Han beskriver nämligen verkligheten för den stora majoriteten skivinspelande yrkesmusiker runtom i världen - inte Mick Jaggers, Metallicas eller Princes verklighet.

Jag vet att jag tjatar, men... jag bryr mig väl egentligen inte så skitmycket om fildelare eller fildelning, men jag retar mig utav bara tusan på Piratpartiet och liknande trista tomtar. It's just personal. De är inte bara mer irriterande än en svärm getingar en dag på stranden - de har dessutom fel, är snåla, och har alltför stor influens på gemene man.

Kram på er, pussgurkor!

M

Skit skall skit förbli

DN rapporterar idag att jätten H&M köper Fabric Scandinavien, som bl.a. tillverkar Cheap Monday. Det är ju en match made in heaven! Cheap Monday kommer att komplettera H&M:s befintiliga sortiment på ett ypperligt sätt - lite mer cred, lite mer street, samma låga priser, samma skitdåliga passform, samma storleksambivalens, samma barnarbetare.

Jag har alltid misstänkt att Cheap Monday varit lite halvsunkigt vad gäller kvalitetskontrollen, men fick det bekräftat ganska nyligt, när jag köpte ett till par jeans ur deras lite dyrare (selvage) modellserie. Mitt förra par sitter helt okej, fast är kanske aningen för små för den storlek som står på lappen inuti. Mitt andra par har precis samma storlek och ungefär samma modell, men är lätt två storlekar för stora för mig.

Känns det igen från H&M? Jag tänkte väl det. Mått och storlek skall alltså inte ses som någon exakt vetenskap, utan snarare som ett riktmärke, en rekommendation. Och så ge eller ta några centimeter hit och dit i benlängd och midjeomfång. Jaså, 30/32? Jaaa, men det är ju ungefääär. Weekday eller H&M? Shit the same.

Så jag hoppas att det blir ett lyckligt äktenskap - de är ju så lika varandra. Och förtjänar varandra. Ungefär som Fred och Rosemary West.

Ratatata! Rata Tata? Rata!

Nu har den indiska billigbilen Tata Nano visats på bilmässan i Geneve. Den kommer att kosta ungefär 15 papp ny, och "håller indisk säkerhetsstandard."

Den är helt sjukt ful. Alltså inte så ful att den blir snygg, utan bara så sjukt ful att den är riktigt sjukt ful. En telefonkiosk på fyra (pyttesmå) hjul, helt utan finesser.

Och det där med "indisk säkerhetsstandard"... que? (Eller som man säger på, tja, serbiska: "izviniti?") Den ser inte ut att klara ens den lättaste krock, så jag gissar att minimikravet är att bilen håller för att man lutar sig mot den eller något liknande. Faktum är att den ser ut som bilarnas motsvarighet till en chihuahua - liten, ful och darrandes för minsta vindpust. Ja, och kostar som sagt ungefär femton tusen kronor.

Men döm själva,
här ser ni fanskapet in action. Inget att hålla i när det blåser direkt.